Foto:

Nieuwe veelbelovende reeks ‘Deutsches Kino’ bij Filmhuis Lumen

Vijf donderdagen, start op donderdag 24 september – 19.30 uur

Op donderdagavond 24 september start Filmhuis Lumen met de voorstelling Der Vorname,  een nieuwe en veelbelovende reeks ‘Deutsches Kino’. Het nieuwe seizoen van de langlopende filmreeks Deutsches Kino brengt traditioneel actuele Duitse films die niet voor distributie in Nederland zijn aangekocht, maar met voldoende belang of aantrekkingskracht om toch te vertonen. Naast de komedie Der Vorname, worden ook Die Goldfische, All I Ever Wanted, Nur Eine Frau en Feierabendbier vertoond. De films worden speciaal voor deze reeks geïmporteerd, zijn Duits gesproken en Engels ondertiteld.

De eerste voorstelling, Der Vorname, is een veelbesproken komedie met diverse bekende acteurs, publiekssucces. Een gezellig etentje met vrienden ontaardt als een zwanger stel aankondigt hun zoon Adolf te zullen noemen. Op filmhuis-lumen.nl is meer informatie over deze en de andere films te vinden. Omdat het erop lijkt dat de vertoningen ook dit najaar nog steeds slechts met een aanzienlijk beperkte zaalcapaciteit mogen plaatsvinden, zullen we – net als in juni – proberen om waar mogelijk naast de hier aangekondigde vertoning een tweede in te lassen. 

Uitgebreide filminfo:

DER VORNAME

SÖNKE WORTMANN DE 2018, 91 MIN

Stephan en zijn vrouw Elisabeth hebben wat familie en kennissen uitgenodigd voor wat een gezellig diner had moeten worden. Maar wanneer Elisabeths broer Thomas aankondigt dat hij en zijn zwangere vriendin Anna hun nog ongeboren zoon Adolf willen noemen, zijn de gastdame en -heer, evenals familievriend René, al bij het voorgerecht wat minder opgetogen. Meer en meer gooit men elkaar zaken in het gezicht die omwille van de harmonieuze sfeer beter onuitgesproken waren gebleven. Sterke ego’s botsen, ijdelheden worden tegen elkaar uitgespeeld, waarheden worden minder zeker, en zo escaleert de avond tot een onaangenaam spel waarbij de ergste jeugdzonden en de grootste geheimen van alle aanwezigen met vilein plezier worden opgediend. Der Vorname is een remake van de Franse film Le prénom uit 2012, die weer was gebaseerd op een gelijknamig Frans toneelstuk uit 2010. De handeling werd verplaatst naar een grote woning in Bonn, en het scenario werd met kleine aanvullingen en veranderingen geactualiseerd, waardoor de film perfect aansluit op de huidige Duitse zeitgeist. De in het begin bewust wat stereotiep neergezette personages – de eloquente literatuurprofessor, de opofferingsgezinde lerares, de weinig gecultiveerde zakenman, de zachtmoedige musicus – komen dankzij het met zichtbaar enthousiasme samenspelende acteursensemble al snel tot leven, en door het brede beeldformaat en het inventieve camerawerk is het toneelverleden van de film nauwelijks nog herkenbaar.

ALL I NEVER WANTED

ANNIKA BLENDL, LEONIE STADE DE 2019, 92 MIN

All I Never Wanted vertelt het verhaal van vier vrouwen die hun plek in de mediawereld willen veroveren. De zeventienjarige Nina laat haar eindexamen schieten vanwege een kans op een carrière in de modewereld van Milaan, maar wordt door diezelfde modewereld gedwongen tot de grens te gaan van wat ze acceptabel acht. De wat oudere televisieactrice Mareile, die al tien jaar de hoofdrol speelt in een politieserie, wordt vervangen door een jongere collega en maakt bij een kleine toneelgroep in een provinciaal theater een nieuwe start. De beginnende regisseurs Annika en Leonie maken als examenfilm een documentaire over Nina en Mareile, en moeten besluiten wat ze bereid zijn op te offeren om hun project tot een goed einde te brengen. Alle vier de vrouwen streven naar professioneel succes, en staan onder druk om zich te voegen naar wat de mannelijke fotograaf, theaterregisseur en filmproducent van hen willen. MeToo is niet ver weg. Wat is waar, en wat is verzonnen? In All I Never Wanted weet je nooit precies wat je ziet, maar dat is juist het leuke eraan. De film is knap gemaakt en zit vol nuanceringen die verraden dat de makers zelf als model en actrice werkzaam zijn geweest. Deze intelligente mediasatire is vóór alles een aanklacht tegen uitbuiting, waarin het aandeel van de uitgebuitene zeker niet vergeten wordt.

DIE GOLDFISCHE

ALIREZA GOLAFSHAN DE 2019, 111 MIN

Aan het snelle leven van de ambitieuze beleggingsadviseur Olivier komt plotseling een einde wanneer hij bij een roekeloze inhaalpoging met zijn auto over de kop vliegt. Hij raakt verlamd en belandt in een rolstoel. Om te revalideren komt hij terecht in een kleine woongemeenschap: Rainman en Michi, beiden zwaar autistisch, de cynische Magda, blind en alcoholiste, en de stoere Franzi, die het downsyndroom heeft. Samen met hun begeleiders, de idealistische Laura en de nukkige Eddy, vormen ze een bont gezelschap, bekend onder de naam De Goudvis, genoemd naar de mascotte van de afdeling. Olivier ontkent hardnekkig zijn handicap, heeft lak aan alle therapieën die hij moet volgen en maakt zich vooral druk over de gebrekkige wifiverbinding, die hem het werken zo goed als onmogelijk maakt. Wanneer hij verneemt dat de Duitse belastingdienst jacht begint te maken op zijn zwarte geld bij een Zwitserse bank, organiseert Olivier een therapiereis naar Zürich voor de hele afdeling om onder deze dekmantel ruim een miljoen aan contanten de grens over te smokkelen. Het wordt een reis vol hindernissen met vele hilarische momenten. Alireza Golafshan, in 1986 geboren in Teheran, verhuisde met zijn familie in 1998 naar Duitsland. Hij studeerde filosofie en kunstgeschiedenis in München en volgde daarnaast met succes een opleiding aan de Hochschule für Fernsehen und Film. Na een aantal korte films is Die Goldfische zijn eerste lange speelfilm.

NUR EINDE FRAU

SHERRY HORMANN DE 2019, 90 MIN

Op jonge leeftijd wordt Aynur Sürücü uitgehuwelijkt aan een neef in Turkije, die haar mishandelt. Hoogzwanger vlucht ze terug naar haar streng soennitische familie in Berlijn, maar die blijkt meer geïnteresseerd in de familie-eer dan in Aynurs lot. Ze probeert uit alle macht eigen keuzes te maken in het leven, ook als die tegen de traditie ingaan. Dat lukt haar behoorlijk, zelfs als alleenstaande moeder. Maar haar relatie met haar familie blijft moeizaam: die varieert van voorzichtige toenadering (vooral van haar kant) tot regelrechte bedreiging. Nur eine Frau is gebaseerd op een eerwraakzaak uit 2005. Al in een van de eerste scènes wordt duidelijk dat het niet goed afloopt met Aynur. Regisseur Sherry Hormann (Desert Flower, 2009) geeft het eerwraakgenre een gewaagde draai, die hier goed uitpakt: de film wordt verteld door Aynur zelf. Dat doet ze droog en feitelijk, alsof ze een journalist is die haar leven verslaat, terwijl de begeleidende beelden een stuk krachtiger zijn. Met deze aanpak geeft Hormann het slachtoffer letterlijk een stem. Doordat af en toe foto’s en videomateriaal van de echte betrokkenen in de film zijn verwerkt, krijgt het verhaal een realistische en universele lading.

FEIERABENDBIER

BEN BRUMMER DE 2018, 113 MIN

Barkeeper Magnus leeft alleen voor zijn werk en zijn klassieke auto, een Mercedes SEC uit 1981. Zijn vriendin heeft hem verlaten en woont nu met hun zoontje en haar nieuwe vriend in hun oude huis. Iedere avond is Magnus te vinden achter de bar van zijn café, in gezelschap van een aantal bevriende stamgasten. Wanneer op een avond zijn auto wordt gestolen, is Magnus compleet uit het lood geslagen. Hij denkt te weten wie de dader is: de onbekende man die enige dagen geleden in zijn café was en tegen iedere prijs zijn auto wilde kopen. Magnus gooide hem er toen uit. In zijn obsessieve zoektocht naar de onbekende autodief wordt Magnus gesteund door zijn goede vriend, de automonteur en filosofiestudent Dimi, de mysticus Manfred en de ontwerpster Vivian. Dimi probeert Magnus ook de positieve kanten van de diefstal in te laten zien: eindelijk heeft hij weer tijd voor andere belangrijke dingen in het leven, zoals vrouwen, liefde en vriendschap. De in 1980 in München geboren Ben Brummer was jarenlang lichttechnicus bij de Beierse Staatsopera. Daarnaast volgde hij een opleiding als documentairefilmer en sinds 2014 werkt hij als freelanceproducent, scenarioschrijver en regisseur. In zijn speelfilmdebuut Feierabendbier schetst hij met een beperkt budget een bijzonder sfeervol beeld van het hipstermilieu in München.

Over Deutsches Kino:

Onze langlopende filmreeks Deutsches Kino gaat weer een nieuw seizoen in. De formule is nog steeds onveranderd: elke maand wordt een actuele Duitse film vertoond die niet voor distributie in Nederland is aangekocht, maar waarvan we menen dat hij toch voldoende belang of aantrekkingskracht heeft om hem te vertonen. De films zijn zo divers mogelijk en zijn bij eerdere vertoningen op festivals opgevallen omdat ze bijvoorbeeld belangrijke prijzen hebben gewonnen. Deutsches Kino wordt georganiseerd in samenwerking met het Duitsland Instituut Amsterdam en het Goethe-Institut. De films worden speciaal voor deze reeks geïmporteerd en zijn Duits gesproken en Engels ondertiteld.

Filmhuis Lumen Delft

Doelenplein 5

2611 BP Delft

Info en ticketverkoop: filmhuis-lumen.nl

Kassa: (015) 214 02 26

-

Meer berichten