<p>Susan en Tom Pesman, oprichters van het Delftse bedrijf 9to5 Software, winnen met hun community voor jonge ouders de award &#39;Beste App 2020&#39;. Ze verslaan daarmee gerenommeerde apps als Nu.nl en DIGID</p>

Susan en Tom Pesman, oprichters van het Delftse bedrijf 9to5 Software, winnen met hun community voor jonge ouders de award 'Beste App 2020'. Ze verslaan daarmee gerenommeerde apps als Nu.nl en DIGID

(Foto: Marcel de Jong)

Delfts bedrijf wint Beste App van 2020

Het Delftse bedrijf 9to5 software heeft samen met partner 24Baby de award voor de ‘Beste App van 2020’ gewonnen. Beide bedrijven bouwden Mijn 24Baby, een online community voor jonge en aanstaande ouders.

Door Marcel de Jong

Delft - De concurrentie voor de twee Delftse bedrijven was niet mis. Zo waren onder andere ook de apps genomineerd van DigiD, NU.nl, de NOS, Picnic, Tikkie, Parkmobile en Wie is de mol?. Vooraf hadden zus en broer Susan en Tom Pesman, oprichters van 9to5 software, er dan ook ‘een hard hoofd in’ dat ze de award zouden binnenslepen.

Hoge waardering

Bij de verkiezing van ‘Beste app van het jaar’ bepalen de gebruikers van de genomineerde apps de scores. Uiteindelijk kreeg de communtiy van 9to5 software en 24Baby gemiddeld een 9,65 van de deelnemers aan het platform. De hoogste waardering van alle apps. Susan Pesman is er erg trots op. “We hadden niet verwacht dat we zouden winnen met al die bekende namen erbij.”

App voor jonge ouders

in de app kunnen jonge en aanstaande ouders ervaringen uitwisselen over hun zwangerschap en de opvoeding en verzorging van hun jonge kind. Ook kunnen ze vragen aan elkaar stellen en elkaar tips geven. Over voeding bijvoorbeeld. Of het verzorgen van het kind. De vragen zijn soms heel concreet. Wanneer vertel je anderen dat je zwanger bent? Wat doe je als overgewicht hebt? Mag je tijdens je zwangerschap gourmetten? En dan die misselijkheid tijdens de zwangerschap, hoe gaan andere moeders daarmee om?

Maar vooral vreugde wordt gedeeld. Sommige ouders plaatsen zelfs een foto van de echo op de community. “Wat een wonder toch”, schrijft een moeder op de app. “We waren sprakeloos toen we die beentjes en armpjes zagen.” ‘Wauw”, reageert een andere moeder. “Zo mooi duidelijk. Al echt een mensje. Ik hoop dat onze echo er vrijdag er ook zo mooi uitziet.”

Matthijs Aantjes, oprichter van 24Baby, vertelt dat er veel behoefte was aan een dergelijke community. “Op onze website staat veel informatie over de opvoeding en verzorging van jonge kinderen. Maar we merkten dat ouders ook behoefte hebben aan een veilige en vertrouwde omgeving om hun ervaringen en gevoelens met anderen te delen. Over de zwangerschap, de geboorte, de opvoeding, verzorging.”

Ervaringen delen

Bij de aanmelding voor de app wordt de jonge of aanstaande ouders gevraagd in welke maand hun kind wordt of is geboren. Ze komen dan terecht in een groep met ouders van wie het kind in dezelfde maand is uitgerekend of ter wereld is gekomen.

Aantjes: “De ontwikkeling van alle kinderen kent een vast patroon. De ouders van kinderen in een bepaalde leeftijdsfase hebben ongeveer dezelfde vragen. Vrouwen die bijvoorbeeld in de achtste week van hun zwangerschap zitten, vinden het prettig om hun ervaringen daarover met elkaar te delen. Dat doen ze toch liever niet via Facebook.”

Anderhalf miljoen berichten

De app is al anderhalf jaar actief. Hij is inmiddels 230.000 keer gedownload. Jonge en aanstaande ouders hebben in die tijd al meer dan anderhalf miljoen berichten gepost. Aantjes is er verrast over. “De bezoekers zijn gemiddeld tien minuten actief op de app. Dat is best lang.” Achtennegentig procent van de gebruikers is overigens vrouw, vertelt Aantjes. “Vaders vormen maar een heel klein clubje.”

Ook de ontwikkelaars van de app zijn verbaasd dat de app nu al zo populair is. “Normaal duurt het lang voordat een community gaat leven”, vertelt Susan Pesman. “Aan de andere kant kan 24Baby al gebruik maken van hun bestaande klanten en de ontvangers van hun nieuwsbrief.”

Soepele samenwerking

Ze vertelt dat de samenwerking met de oprichters van 24Baby erg soepel verliep. “We kennen elkaar al lang. Bovendien hebben we eerder samengewerkt. We weten wat we van elkaar kunnen verwachten.” Daarnaast zijn de oprichters van zowel 24Baby als 9to5 Software jonge ouders. “We zijn dus eigenlijk de doelgroep van de app”, stelt haar broer Tom. “Dat geeft ook een band.”

Het maken van de app is een groot succes voor 9to5 software, dat in 2012 is opgericht. Samen met 24Baby gaat het bedrijf de app verder uitbouwen. Tom Pesman: “We willen dat de community echt relevant is voor jonge en aanstaande ouders.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden