<p>DPG Media is onder andere uitgever van de Delftse Post</p>

DPG Media is onder andere uitgever van de Delftse Post

(Foto: Annemarie de Vries)

DPG verkoopt grootste deel huis aan huis kranten

DPG Media, uitgever van deze krant, verkoopt (het merendeel van) haar huis-aan-huiskranten aan verschillende lokale uitgeverijen, waaronder Rodi Media (Broek op Langendijk), Kontakt Mediapartners en Em. de Jong/Telstar Mediagroep. Vanuit de samenwerking binnen AdLocal zijn gesprekken gevoerd tussen DPG Media en deze uitgevers over wie het beste de lokale huis-aan-huiskranten kan exploiteren, zodat deze kranten hun rol in de maatschappij zo goed mogelijk kunnen blijven vervullen. De conclusie is dat de huis-aan-huiskranten de beste toekomst tegemoet zien bij partijen die zich volledig focussen op dit product.

De markt van huis-aan-huiskranten (hah) staat al jaren onder druk. De afgelopen jaren is het verdienmodel van hah kranten nog verder onder druk komen te staan doordat adverteerders hun weg naar digitale advertentieproducten (versneld) hebben weten te vinden en de advertentie-inzet door kleinere ondernemers is gedaald. Beiden versterkt door de coronapandemie: ontwikkelingen waar alle uitgevers van huis-aan-huiskranten mee te maken hebben.

Investeren

Jan van Dun, directeur Local Media DPG Media: "DPG Media blijft investeren in regionale en lokale journalistiek: met zeven regionale titels met in totaal 67 edities. Daarnaast werken binnen DPG Media inmiddels ruim 60 collega's aan bijna veertig lokale online platformen van In De Buurt. Er blijft tevens een samenwerking tussen de nieuwe eigenaren en DPG Media, omdat DPG Media vanuit AdLocal de nationale advertentieverkoop blijft uitvoeren.”

Lokaal met enorm bereik

Met de juiste focus én vernieuwingsdrang is de rol van de huis-aan-huiskranten nog lang niet uitgespeeld. “Lokale content die er toe doet is van groot belang”, meent Floor de Groot, directeur van Kontakt Mediapartners. Erhard Soeterbroek, directeur Telstar Mediagroep: "We zijn de afgelopen jaren significant gegroeid in het aantal dorpen en steden waar we actief zijn. Deze overname sluit hier mooi op aan.” Matthijs Malipaard, Commercieel Directeur Rodi Media: "Met de overname gaat Rodi Media verder op de ingeslagen weg om onze missie te vervullen: verbindingen creëren via crossmediale communicatie en daarmee de lokale samenleving laten bloeien.”

De verkoop is onder voorbehoud van positief advies van de OR van DPG Media. Wat dit voor de Delftse Post betekent is op dit moment bij de redactie nog niet bekend.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden