Foto:

Studententeam TU Delft wint waterstof efficiëntie race

Het Eco-Runner team van de TU Delft nam het vrijdag 11 juni op tegen HAN Hydromotive en Green Team Twente, tijdens hun eigen georganiseerde competitie: The Hydrogen Efficiency Challenge. Op circuit park Berghem streden de drie Nederlandse studententeams tegen elkaar om met hun lichte, aerodynamische auto de meest zuinige rit af te leggen. 

De waterstof stadsauto van het Delftse team, behaalde een efficiëntie van maar liefst 3396 km/kg waterstof. Een gigantische verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen 2500 km/kg waterstof was gehaald. Met deze score lieten zij de competitie ruim achter zich en behaalde de titel van meest efficiënte waterstof-aangedreven stadsauto van Nederland. Green Team Twente eindigde op de tweede plek met 2450 km / kg waterstof en HAN Hydromotive kwam zonder efficiëntie score op de derde plaats.

Het Eco-Runner team van de TU Delft nam het voor het eerst op tegen de voormalig wereldkampioen Green Team Twente. Doordat de jaarlijkse race van Shell Eco-marathon dit jaar voor de tweede keer is geannuleerd, heeft het team nog nooit mee kunnen doen aan de Urban Concept klasse van deze wereldwijde competitie. Een primeur dus voor de TU Delft; meteen hebben ze het Twentse team weten te verslaan.

De Challenge

Tijdens de challenge werden in totaal vier pogingen gereden. Elke poging bestond uit een track van 15 rondes, welke in een maximale tijd van 35 minuten moet worden afgelegd. Bij elke ronde werd hierbij een stop-and-go uitgevoerd, om een verkeerssituatie in de stad na te bootsen, een echte race voor een stadsauto dus. Het team dat tijdens een van de pogingen het minste waterstof wist te gebruiken, kreeg de titel van Nederland’s meest efficiënte waterstof-aangedreven stadsauto

Het Eco-Runner Team Delft

Het Eco-Runner team bestaat uit 23 ambitieuze studenten van de TU Delft, die zich een jaar lang hebben ingezet voor het ontwerp en de bouw van hun waterstof-aangedreven stadsauto. Al jaren vertegenwoordigt het team de universiteit op de Shell Eco-marathon, waar ze tot 2019 meededen aan de Prototype klasse en hier altijd de top 3 hebben behaald. Daarna zijn ze geswitched naar de meer uitdagende Urban Concept klasse en bouwen dus sinds twee jaar een stadsauto. Door te blijven innoveren en de randen op te zoeken van wat technisch mogelijk is, willen de studenten laten zien wat er allemaal mogelijk is in de mobiliteitssector. Met hun hyper-efficiënte waterstof stadsauto promoot het team het belang van waterstof en duurzame mobiliteit. 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden