<p>Electrical Engineer Jean-Paul Rozestraten en Mechanical Engineer Thies Postma.</p>

Electrical Engineer Jean-Paul Rozestraten en Mechanical Engineer Thies Postma.

(Foto: Jorrit Lousberg)

Delftse Thies en Jean-Paul presenteren ‘Picasso onder de zonnewagens’ Nuna11

Delftse Thies Postma en Jean-Paul Rozestraten hebben afgelopen donderdag de nieuwste zonneauto gepresenteerd: Nuna11. De auto zit vol met innovatieve technische vindingen. Meest opvallend: Nuna11 is een driewieler met een bijzondere positie van het derde wiel en met een schuin geplaatst zonnepaneel. Met de zonnewagen hoopt het team dit najaar de wereldtop te verslaan tijdens de Solar Challenge Morocco.

De presentatie vond plaats in theater Spant! in Bussum. De bijzondere vorm van Nuna11 volgt uit de gedurfde keuze voor twee wielen rechts, en één wiel links. Dat is het beste voor de aerodynamica van de zonneauto, legt mechanical engineer Thies Postma uit. “Traditionele driewielers hebben het derde wiel middenvoor of middenachter. Dan moet de lucht op drie plekken om een wiel heen. Door te kiezen voor twee wielen rechts – voor en achter de coureur – en één wiel links, hebben we maar op twee plekken luchtweerstand. Dit is de meest aerodynamische vorm die denkbaar is.”

Catamaran met drie wielen

Het gekozen model staat in de zonneracewereld bekend als de catamaran. Bij de voorgangers Nuna9 en NunaX liet het Vattenfall Solar Team zien hiermee ook gebruik te kunnen maken van de wind. Dankzij het bijzondere ontwerp van Nuna11 kan dit voordeel worden gecombineerd met minder rolweerstand door drie wielen. Ook opvallend is dat het zonnepaneel scheef staat. Electrical Engineer Jean-Paul Rozestraten: “Daarmee creëren we meer downforce op het linkerwiel. Dat geeft de auto meer stabiliteit in winderige omstandigheden en maakt hem sneller en veiliger.”

Complex stuursysteem

De keuze voor één wiel links en twee rechts stelde het team wel voor een flinke uitdaging als het gaat om het stuursysteem, vertelt Postma. “De wielen zitten niet op dezelfde as, zoals gebruikelijk bij auto’s. Toch moeten ze samenwerken om de bocht goed te kunnen maken.” Er moest dus veel creativiteit aan te pas komen om de droom van optimale aerodynamica om te zetten in realiteit. “Het schuine paneel, de drie wielen en het stuursysteem maken de Nuna11 bijzonder om te zien: de Picasso onder de zonnewagens.”Revolutionaire motorcontrollerDe nieuwe motorcontroller is minder zichtbaar, maar minstens zo’n belangrijke innovatie. Voorheen werd dit onderdeel ingekocht en moest het team kiezen tussen kracht – nodig in heuvelachtig gebied – en efficiëntie. Nuna11 beschikt over een zelfontworpen controller die het beste biedt van beide werelden. Jean-Paul: “Met Nuna11 kunnen we nu sneller optrekken, beter klimmen én goed deelnemen aan stadsverkeer. Ideaal voor een race zoals in Marokko.”

Nieuwe race in Marokko

Het Vattenfall Solar Team hoopt dit najaar met de Nuna11 deel te nemen aan de Solar Challenge Morocco. Aan de nieuwe race doen veel wereldtoppers mee. Dat biedt de zevenvoudig wereldkampioen de kans op revanche voor de dramatisch verlopen race in 2019 in Australië, toen de NunaX vlam vatte en volledig in de as werd gelegd. Of de race daadwerkelijk doorgaat en het Vattenfall Solar Team eraan deel kan nemen, hangt af van de ontwikkeling van de coronapandemie en de coronamaatregelen. Mechanical Engineer Thies: “We zijn klaar voor revanche, dus we hopen dat de coronasituatie het toelaat in oktober.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden