Nieuw onderzoek kan het storende lawaai van vliegtuigen elimineren.
Nieuw onderzoek kan het storende lawaai van vliegtuigen elimineren. (Foto: Markus Gann - Adobe.stock.com)

Geen lawaai met geluidloze vliegtuigen

Vliegtuigen geven een karakteristiek geluid af, wat zeer storend kan zijn voor mensen die dichtbij een vliegveld wonen. Nieuw onderzoek naar de akoestiek van vliegtuigen laat zien hoe dit type lawaai verholpen wordt, waardoor vliegtuigen net zo geruisloos als uilen door de lucht kunnen zweven. 

Door Martijn Boerkamp

Delft -Roberto Merino-Martinez werkt als promovendus aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. Hij onderzoekt hoe je, door middel van uitgebreidere geluidsanalyses, vliegtuigen beter kan ontwerpen om geluidshinder te voorkomen. Een goed voorbeeld is de irritant hoge fluittoon die vliegtuigen afgeven. Metingen, gedaan door Merino-Martinez op Schiphol, gaven aan dat dit afkomstig was van een opening in het neuslandingsgestel, dat zich als een fluit gedroeg. Zijn onderzoek zette Airbus aan het werk, die dit probleem nu bij de nieuwere modellen probeert op te lossen. 

Aero-akoestiek

Het onderzoeksgebied van Merino-Martinez is relatief nieuw in de luchtvaarttechniek en is genaamd ‘aero-akoestiek’. Hierbinnen worden modellen opgezet die het geluidsniveau van nieuwe vliegtuigontwerpen beter kunnen voorspellen. Oudere modellen werden ontworpen door het geluid met één enkele microfoon te meten, maar hiermee meet je slechts globaal het geluidsniveau. Merino-Martinez gebruikt daarentegen een complete rooster van microfoons. Hiermee kan vliegtuiggeluid echt goed begrepen worden, omdat je daarmee alle geluidsbronnen met een hoge resolutie meet. Zijn veelzijdige microfoon rooster heeft hij getest in de bestaande windtunnel van de TU Delft, om zo de gewenste metingen te kunnen doen. Daarnaast heeft hij ook veel tijd gestoken in het verbeteren van het algoritme voor het reconstrueren van de geluidsbronnen. Merino-Martinez geeft aan dat zijn methode succesvol was: “Onze aanpak geeft betere resultaten dan bestaande oplossingen, zelfs in vergelijking met methodes die ontwikkeld zijn door NASA.” 

Inspiratie uit de natuur

Zijn onderzoek leidde tot twee geluid-reducerende technieken: beiden zijn geïnspireerd op de geruisloze vlucht van uilen. Met hun veren creëren ze een zogenoemd zaagtandprofiel, wat de verstrooiing in de luchtstroom aan de achterzijde van hun vleugels gunstig beïnvloedt. Daarna bestudeerde hij het toevoegen van inzetstukken aan de achterzijde van de vleugelprofielen, die de luchtstroom op een soortgelijke manier beïnvloeden. Hij zegt hierover: “Wetenschappelijk gezien blijkt het een interessante oplossing, maar een daadwerkelijke toepassing is nog ver weg omdat deze materialen vies kunnen worden (en daarmee hun functie verliezen) of zelfs bliksem aantrekken. Fabrikanten van windturbines gebruiken al zaagtandprofielen, maar het kan nog wel tien jaar duren voordat de vliegtuigindustrie hieraan toe is.” Daarover concludeert Merino-Martinez: “Alles moet eerst uitvoerig getest worden: veiligheid boven alles.”

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden








Nieuwsoverzicht

Meer berichten