Presentator Eddy Zo?y en Saskia du Bois
Presentator Eddy Zo?y en Saskia du Bois (Foto: Studio Dijkgraaf)

Delftse Saskia in landelijke finale NK Pitchen Pitch voor War Child brengt finaleplaats

NK Pitchen

Utrecht, 26 maart 2018; Wie brengt de beste pitch in twee minuten tijd? Dat was maandagavond de centrale vraag in de Utrechtse Jaarbeurs. Na diverse voorrondes en selecties bleven zes finalisten over; Saskia du Bois uit Delft, Stefan Witkamp uit Enschede, Judith Smits uit Bussum, Michael Salmagne uit Haarlem, Max Heck uit Amsterdam en Thom Uildriks uit Eindhoven. In maximaal twee minuten mochten zij de vakjury overtuigen met hun eigen verhaal, bedrijf of missie. De presentatie lag in handen van Eddy Zoëy.

De jury, bestaande uit presentator Jochem van Gelder, investeerder Frank Appeldoorn, Sprout hoofdredacteur Remy Ludo Gieling en Nathalie Mangelaars van de Pitch Academy lieten uiteindelijk de finalisten Saskia du Bois, Max Heck en Thom Uildriks doorgaan voor de laatste opdracht; Een pitch over een voor hen volstrekt onbekend onderwerp.

Er zijn volgens Nathalie, eigenaresse van de Pitch Academy, binnen het pitchen verschillende disciplines. ‘Stel je werkt voor een te gek bedrijf en je wil heel Nederland laten weten wat dit bedrijf zo uniek maakt, dan is de ‘Bedrijfspitch’ daar de categorie voor.’ vertelt Mangelaars enthousiast. ‘Maar ook voor goede doelen is de juiste pitch van levensbelang. Alles valt of staat met de juiste ‘tone of voice’.

Bevlogenheid

Bevlogenheid is waar de juryleden naar op zoek waren maandagavond. “Ik let op de inhoud, maar ook op de authenticiteit”, vat Appeldoorn het samen. “Iedereen kan heel goed pitches instuderen, maar ben je jezelf?”

Van Gelder stelt zelfs helemaal niet op de inhoud te letten: “Ik let op wat ik zie. Vertrouw ik die man of vrouw?” Mangelaars: “Je moet op de juiste momenten een connectie met het publiek maken. Een pitch is bovendien geen verkooppraatje. Het duurt vaak langer voordat men daadwerkelijk een product koopt. Het doel is om mensen nieuwsgierig te maken om meer te weten te leren komen.”

War Child

Du Bois valt in de eerste ronde op vanwege haar passionele verhaal over haar besluit om vrijwilligerswerk te gaan doen voor Warchild. Al die miljoenen kinderen die opgroeien in oorlog, daar moest ze wat aan doen, besloot Du Bois een paar jaar terug. Ze gaf zich op als vrijwilliger voor War Child. Toen ze hoorde van het NK Pitchen, bleek niemand bij War Child mee te willen doen. Dan ik maar, dacht Du Bois. Niet dat ze ooit had gepitcht, maar iedere kans om Warchild te promoten, is er één. En met dit podium hoopt zij nieuwe Business Friends aan te spreken.

Du Bois wordt uiteindelijk derde, en straalt; Warchild is goed gepromoot en ze heeft een nieuw talent bij zichzelf ontdekt.

Meer berichten

Shopbox