Logo delftsepost.nl


De TU Delft Solar Boat vliegt boven het water. Dat kan nu nog stabieler.
De TU Delft Solar Boat vliegt boven het water. Dat kan nu nog stabieler.

Fietsbewegingen houden boot stabiel

Dreig je te vallen met je fiets, dan stuur je ongemerkt in de richting van de val. Dit correctie-principe is natuurkundig te verklaren; je wielen blijven zo in balans met het zwaartepunt. Nu is ook wetenschappelijk aangetoond dat dit principe van fietsstabiliteit een draagvleugelboot, zoals de TU Delft Solar Boat, stabiel kan houden. Studenten publiceren hun bevindingen in het wetenschappelijke tijdschrift het Naval Engineers Journal van de American Society of Naval Engineers.

Delft - Draagvleugels zijn kleine vleugels onder een boot, die met genoeg snelheid de romp van de boot uit het water liften op dezelfde manier als vliegtuigvleugels de romp van een vliegtuig de lucht in tillen. Stabiliteit van een 'vliegende boot' is al jaren een uitdaging. In dit fenomeen hebben studenten Gijsbert van Marrewijk en Johan Schonebaum zich vastgebeten sinds ze in 2013 deel uitmaakten van het TU Delft Solar Boat Team. 'Wij valideerden met een wiskundig model of een draagvleugelboot met twee draagvleugels achter elkaar in het water op dezelfde manier stabiel gehouden wordt als een fiets', vertelt van Marrewijk. Door de TU Delft Solar Boat uit 2016 onder begeleiding van fietsonderzoeker Arend Schwab te onderwerpen aan diverse experimenten, toonden ze aan dat de draagvleugelboot zichzelf stabiel houdt op dezelfde wijze als een fiets dat doet. In de praktijk werd al snel duidelijk dat het lage gewicht van de TU Delft Solar Boat 2016 (100 kg) in combinatie met het innovatieve sturingsmechanisme goed was voor topsnelheden van wel 55 km/u. In 2016 leverde deze snelheid het TU Delft Solar Boat Team twee zilveren medailles op; tijdens de wereldkampioenschappen zonneboot racen in Friesland en bij de Monte Carlo Cup in Monaco. Maar bewijs voor dit stabiliteitsmechanisme ontbrak. 'Het is een bijzonder knappe prestatie dat deze studenten met dit onderzoekspaper aantonen dat een boot kan varen zoals een fiets rijdt', zegt Schwab. 'Het komt bovendien niet vaak voor dat onderzoek uitgevoerd door masterstudenten wordt gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift.' 'Een publicatie is natuurlijk leuk, maar belangrijker is dat dit inzicht in de werking van draagvleugeltechnologie de scheepsvaart op termijn duurzamer maakt', vindt van Marrewijk. 'Een boot die op deze manier uit het water getild wordt, heeft minder vleugels nodig en dus minder weerstand en is daardoor zuiniger.'

1 reactie
Meer berichten


Shopbox