Logo delftsepost.nl


Gezicht op Delft vanuit een 'fantasie'loggia door Daniël Vosmaer, 1663
Gezicht op Delft vanuit een 'fantasie'loggia door Daniël Vosmaer, 1663

Delft, anders bekeken

Door: Jeroen Stolk

Wanneer wij aan Delft denken zien wij veelal het beeld van de Oude- en de Nieuwe Kerk voor ons, het stadhuis, de Oostpoort en hele hordes toeristen. Uiteraard klopt die visie wel, maar het schetst een eenzijdig beeld omdat niet alle facetten, van de diamant die wij Delft noemen, worden belicht.

Delft - Dat kan ook niet anders, omdat de geschiedenis te veelzijdig is om in haar totaliteit te bezien. Daarom wordt door schrijvers af en toe getracht andere kanten van de historie onder de aandacht te brengen. Nieuw is deze benadering niet, want de Delftse kunstschilder Daniël Vosmaer deed dit in zijn tijd reeds op het canvas. Daniël Vosmaer werd op dertien oktober 1622 gedoopt te Delft. Hij was een zoon van een goudsmid en telg uit een geslacht van kunstschilders. Ook zijn oom Jacob en zijn twee broers, Claes en Abraham, waren getalenteerde schilders, wiens werk tot op de dag van vandaag door kunstminnaars wordt bewonderd. Het meest bekende werk van Daniël is zijn fantasieloggia van waaruit ons een uitzicht op het Delft uit zijn tijd wordt geboden. Althans, dat is wat de deskundigen ons willen doen geloven, maar is dat wel zo? Is het eigenlijk wel een fantasieloggia? Wanneer we het bouwwerk nauwkeurig bekijken, komen bepaalde facetten wel heel bekend voor. Het heeft er alle schijn van dat Daniël de 'Vierschaar' in het Delftse stadhuis als voorbeeld heeft genomen voor zijn "Gezicht op Delft". De vierschaar bevond zich in het stadhuis in de ruimte die we de Burgerzaal noemen, de entreehal dus waar je het stadhuis binnenkomt. De magistraten waren gezeten achter de arcade, eenzelfde arcade als op het schilderij van Daniël Vosmaer. De zuilen zijn exact gelijk, de zwart-wit geblokte plavuizenvloer is gelijk, en zelfs de gewelfde overkapping in het stadhuis. Opvallend is dat de, eveneens Delftse, kunstschilder Pieter van Bronckhorst in opdracht van de Vierschaar van Delft een doek schilderde 'Oordeel van Salomo' waarop eveneens een arcade te zien is met dezelfde zuilen en een zelfde gewelfde overkapping. Toegegeven, deze combinatie is niet uniek, maar zet toch aan tot nadenken. In deze context lijkt het werk van Vosmaer een andere kijk op Delft uit te stralen. Delft, anders bekeken door de magistraten die vanuit de Vierschaar het trotse Delft gadeslaan. Wie weet zal de 'fantasieloggia' van weleer ooit op een andere wijze bezien worden. Bron: Delft anders bekeken deel 2.

2 reacties
Meer berichten

Shopbox