Logo delftsepost.nl


De KinderZomerFeestPostzegel (Illustratie: Wim Houben)
De KinderZomerFeestPostzegel (Illustratie: Wim Houben) (Foto: Wim Houben)
Filosofie

De magie van het KinderZomerFeest

Stadsfilosoof Hubertus Bahorie

Nobel geven als duurzaam streven

Vandaag hebben vrouwlief en ik onze kleine wederom naar Het Delftse Hout gebracht. Zij doet daar sinds afgelopen week mee aan het KinderZomerFeest. En mensen, wat hangt daar een wondermooie atmosfeer! Nu zou je kunnen zeggen: "Natuurlijk, het weer is prachtig. Geen wonder dus." Of: "Vind je het gek, iedere dag spelen, knutselen en anderszins lekker bezig zijn?" Natuurlijk draagt dit allemaal bij, maar toch is er meer aan de hand. Iets bijzonders, iets magisch, iets... nobels.

Delft - Dit jaar spannen zo'n 80 vrijwilligers zich in om ongeveer 400 kinderen een mooie tijd te bezorgen. Hun motto: "Wij vinden dat ieder kind recht heeft op een zorgeloze vakantie." Aan onze dochter van 7 is dat goed te merken. Vorig jaar deed zij de eerste keer mee. We waren getipt door een lovende ouder. Ook dit jaar popelt zij iedere ochtend om te gaan en iedere namiddag komt ze vrolijk en tevreden mee naar huis. Voor ons als ouders is dat een groot geschenk. Het contact met leiding en begeleiders verloopt soepel, helder en vriendelijk. Zelfs na een intensieve en overvolle eerste week! Je vraagt je af waar die omgangskwaliteit vandaan komt. Complimenten, petje af! Wie de DVA-website bestudeert en de moeite neemt om het beleidsplan en vervolgens ook het beschikbare jaarverslag te lezen, ziet dat er achter de simpel lijkende uitvoering een zorgvuldige, toegewijde en een op kwaliteit gerichte samenwerking schuilgaat. Wat is het geheim van deze succesvolle traditie? Wat zijn de magische ingrediënten van een al 70 jaar oude geschiedschrijving waarin jongeren van 16-26 jaar kinderen van 4-12 een mooie vakantietijd bezorgen? Vlak na de Tweede Wereldoorlog hadden ouders vaak geen mogelijkheid om met hun kinderen op vakantie te gaan. Daarom ontstond vanuit verschillende basisscholen De VakantieSchool. In de loop van de jaren 'ontzuilden' de initiatieven tot Delftse Vakantie Bezigheden, wat later weer Delftse Vakantie Activiteiten werd. Inmiddels is het aanbod van de Stichting niet meer beperkt tot de zomer en wordt het vertrouwde en gewortelde vakantieaanbod nu het KinderZomerFeest genoemd. Geld wordt er niet mee verdiend. Daarin liggen de motieven niet. En misschien is precies dat de magie! Op alle niveau's draait de stichting door vrijwilligers die er primair op uit zijn om de kinderen een mooie tijd te bezorgen. Alle kinderen, want gelijkheid staat centraal; ongeacht sociaal economische klasse, verstandelijk vermogen en/of etnische achtergrond. Ouders betalen alleen een symbolisch bedrag, waarmee slechts een deel van de onkosten kan worden gedekt, of worden - indien nodig - zelfs gesubsidieerd. De rest wordt sinds het terugtrekken van gemeentelijke subsidies bekostigd uit donaties door maatschappelijk betrokken mensen en organisaties. Weer zo'n magisch ingrediënt. Ten slotte waarborgt een constant streven naar verbetering de kwaliteit van aanbod en begeleiding. Hier wordt duidelijk belangeloos geïnvesteerd in mensen. Niet commercieel, wel nobel. En dat merk je!

Reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox