Logo delftsepost.nl


Rob van der Schoot, Sylwia Niekolaas, Anne Leupen, Marian Ruijgers, Cézanne Tegelberg met baby, Esther Love, Marie-Jet Eckebus, Feico Dillema
Rob van der Schoot, Sylwia Niekolaas, Anne Leupen, Marian Ruijgers, Cézanne Tegelberg met baby, Esther Love, Marie-Jet Eckebus, Feico Dillema (Foto: Annemarie Laan)

De Rietveldproductie Babylonia

Door Annemarie Laan

Script geschreven door de spelers

Komend weekend gaat de voorstelling 'Babylonia: Isn't it Orpheus' in première in het Rietveld Theater. De spelers en makers van dit stuk werkten de afgelopen periode keihard aan de laatste puntjes op de i. Maar nu de datum van de première nadert zijn ze er meer dan klaar voor. Ze kijken er reikhalzend naar uit om hun unieke voorstelling te mogen spelen voor publiek.

Delft - De groep heeft sinds februari non stop gewerkt aan het stuk, vertelt producente Marian Ruijgers. Met uitzondering van de zomermaanden toen regisseur Tegelberg beviel van haar baby. Onder haar begeleiding heeft de groep tijdens het proces van improvisatie naar eindscript een ware transformatie doorgemaakt. Ze zijn allen stuk voor stuk uit hun comfort zone gestapt en hebben hun sterke kanten ontdekt. Hierdoor is het een 'life changing play' geworden omschrijft Tegelberg. De spelers noemen haar gekscherend de 'Dr. Phil of Theatre'. "Ik ontdekte mijn innerclown", vertelt bijvoorbeeld speler Marie-Jet Eckebus. Zij leerde om te lachen om zichzelf en kwam erachter dat ze van zichzelf grappig is, zonder dat ze daar moeite voor hoeft te doen.

Ook Sylwia Niekolaas lijkt per toeval in het stuk te zijn gerold, maar achteraf gezien 'moest het gewoon zo zijn'. Zij verzorgde van oorsprong de kleding voor de spelers. Toen ze echter een speelgoedpop mee nam voor een improvisatie oefening, werd het al snel duidelijk dat de pop een rol móest spelen in het stuk. Maar dan wel mét de stem van Sylwia. Ondanks dat ze "poppenspel altijd stom vond" wisselde ze van kledingsassistente naar speler in het stuk. Iets dat ze nooit van tevoren had bedacht.

Over de inhoud van het stuk willen de spelers en makers nog niks vertellen. De titel 'Babylonia' en ondertitel 'Isn't it Orpheus' geven wel al iets weg. Er wordt echter geen toren van Babel gebouwd in het stuk, maar het welbekende mythologische verhaal van Orpheus is "hidden in the play" aldus Niekolaas. Dit tragische liefdesverhaal is zo universeel dat het voor de voorstelling niet uit maakt of je de mythe nou wel of niet kent.

Het stuk gaat écht om de 'experience' duidt speler Daniel Fayoyin. "De rol van taal is niet belangrijk", vult zijn medespeler Feico Dillema aan, "het stuk is namelijk meer visueel dan tekstueel, en wordt als het ware ondersteund door verschillende talen." Schrik dus niet als de spelers, net als in Babylonië, in verschillende talen, Portugees, Turks of Engels, tegen elkaar spreken tijdens de voorstelling. "Dit hoef je niet te kunnen verstaan om het stuk te kunnen volgen."

Ook het gebruik van licht speelt een belangrijke rol. Lichtontwerper Esther Love laat het licht niet alleen ondersteunen in het stuk, maar laat het een eigen rol spelen. Het is echt een "different way of working" vertelt Esther, terwijl ze al ruim 20 jaar in het vak van lichtontwerp werkt.

De voorstelling is te zien op 15, 21, 22 en 23 september in het Rietveld Theater. Kaarten à €14,- zijn verkrijgbaar via www.rietveldtheater.nl.

Meer berichten

Shopbox