Logo delftsepost.nl


Het Human Power Team Delft en Amsterdam (Foto: Bas de Meijer).
Het Human Power Team Delft en Amsterdam (Foto: Bas de Meijer). (Foto: Bas de Meijer)

Studenten TU Delft bij wereldkampioenschap snelfietsen

Het Human Power Team, een studentenproject van de TU Delft en Vrije Universiteit Amsterdam, racet deze week met hun zelf ontworpen en gebouwde aerodynamische ligfiets in Amerika. Tijdens de World Human Powered Speed Challenge in de Nevadawoestijn doen wielrensters Lieke de Cock en Jennifer Breet er in de VeloX 8 vijf dagen op rij alles aan om het wereldrecord snelfietsen - dat nu op 121,8 km/u staat - te verbreken.

Delft - "Na een jaar lang ontwerpen, bouwen en trainen is het zo ver, het wereldkampioenschap snelfietsen. Van 10 tot 15 september reizen er teams uit de hele wereld af naar Battle Mountain in Amerika om mee te doen met de wereldkampioenschappen", vertelt Stephanie Wiechers, teammanager van het Human Power Team en student Lucht- & Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. Daar in de Nevadawoestijn krijgen alle atleten elke ochtend en avond de kans om een zo hoog mogelijke snelheid te fietsen op een afgesloten snelweg van tien kilometer lang. "De Nederlandse atleten Lieke en Jennifer zullen deze week namens ons team ook alles geven om de snelste vrouw ter wereld te worden." De combinatie van mens en techniek maakt een snelheid van 121,8 km/u mogelijk. "Onze atleten Lieke en Jennifer zijn door studenten van Vrije Universiteit Amsterdam getraind als Olympische sporters met individuele trainingsschema's, speciale voeding en zelfs virtual reality ervaringen. Met een VR-bril op ervaren de atleten in Nederland al hoe het is om op zo'n hoge snelheid te fietsen terwijl ze niet naar buiten kunnen kijken, en hoe het parcours er uit ziet. De rensters in topvorm krijgen was echter niet genoeg", vertelt Wiechers. "Luchtweerstand is de grootste uitdaging voor snelheid. De studenten van de TU Delft hebben er dit jaar alles aan gedaan om de ligfiets zo aerodynamisch en zo klein mogelijk te maken. Zij deden dit door een extreem aerodynamische kap voor de fiets te ontwikkelen, die om het lichaam van de atleet ontworpen is. De atleten zijn daarvoor uitvoerig 3D gescand. Een nieuw communicatiesysteem zorgt ervoor dat coaches tijdens het fietsen data uit de fiets ontvangen en kunnen praten met de atleet." Er is veel ruimte bespaard door een nieuw ontwerp van het schakelsysteem. "In een normale fiets beweegt je ketting wanneer je schakelt naar een andere versnelling, maar bij ons bewegen juist de tandwielen. Dit zorgt ervoor dat de ketting altijd in een rechte lijn blijft, waardoor er minder wrijving is in de ketting dan bij een normale racefiets." vertelt Thijs Bon, Chief Engineer van het Human Power Team.

Meer berichten

Shopbox