Pakschuit Nootgedacht maakt nog steeds rondvaarten door Delft en omgeving. Foto: Justyna van Grootveld
Pakschuit Nootgedacht maakt nog steeds rondvaarten door Delft en omgeving. Foto: Justyna van Grootveld (Foto: Justyna van Grootveld)

Veranderingen op het water

Door: Geert van Grootveld

Duurzaam Delft

Delft is ontstaan aan een gegraven waterloop, die de Delf werd genoemd. Door het water is Delft groot geworden. Niet zo vreemd dat Delft door de eeuwen heen veel op het gebied van vaartuigen te bieden heeft. En dus ook op het gebied van veranderingen. Veranderingen die plaatsvonden, die nu plaatsvinden en die in de toekomst zullen kunnen plaatsvinden. Daarom in deze column drie concrete voorbeelden. Van ieder tijdsgewricht één.

Delft - Een belangrijke verandering vond plaats aan het einde van de 19de eeuw. Het ging hierbij om de strijd tussen de stoommachine en de verbrandingsmotor. Een ontwikkeling die glansrijk door de verbrandingsmotor werd gewonnen. Een mooie illustratie van een schip met één van de eerste verbrandingsmotoren is de pakschuit Nooit Gedacht, die nabij het voormalige legermuseum ligt. De schuit wordt onderhouden door enthousiaste vrijwilligers. Zij hebben hiervoor een eigen stichting opgericht. De petroleummotor van deze schuit, ook wel gloeikopmotor genoemd, dateert uit het jaar 1904 en draait nog steeds als een zonnetje. Het is een ontwikkeling die rond 1885 in Engeland startte. De overwinning van de verbrandingsmotor is vooral te danken aan het feit dat er tegelijkertijd op grote schaal vloeibare brandstoffen werden ontwikkeld. Dit begon met de ontwikkeling van petroleum, een allereerste ambachtelijke verwerking van aardolie. De aardolie werd in een vat verwarmd. De damp die ontstond werd afgekoeld, waarbij het vloeibare petroleum ontstond.


Een belangrijke verandering naar het elektrisch varen vindt nu plaats. In de binnenstad kun je een tocht maken met elektrische vaartuigen. Velen maken hiervan gebruik en kunnen aldus onze mooie stad vanaf het water bewonderen. En er zijn diverse aanbieders. Zo kun je een tocht maken met de Canal Hopper Delft. Één van de succesvolle projecten van de Stichting Stunt, die activering en re-integratie hoog in haar vaandel heeft staan. Deze hopper biedt plaats aan zo'n 20 personen. In Delft varen ook twee elektrische rondvaartschepen. Ze dragen klinkende namen, zoals "De Antonie van Leeuwenhoek". En "De Willem de Zwijger", een uiterst sprekende naam voor een fluisterboot. Wanneer je zelf met een elektrisch bootje Delft wilt bewonderen dan kan dat ook. Er zijn namelijk ook kleine fluisterbootjes te huur.


Aan de Stevinweg in de TU-wijk kun je de D:Dreamhall bezoeken. Studenten die met de verwezenlijking van hun droom bezig zijn. Zo is het TU Delft Solar Boat Team bezig met de ontwikkeling van een boot die op zonne-energie vaart. Een echt slim vaartuig. Met draagvleugels kan de boot zichzelf bij een bepaalde snelheid optillen. De boot ondervindt dan vooral luchtweerstand die veel lager is dan de weerstand van het water die de boot anders zou ondervinden. Hierdoor kan de boot langdurig een hoge snelheid ontwikkelen. Een mooi en wenkend perspectief.

Meer berichten