Een krantenbericht uit die tijd: "De onttakeling van de brug vordert gestaag"
Een krantenbericht uit die tijd: "De onttakeling van de brug vordert gestaag" (Foto: )
terug in de tijd

Het laatste deel over de Mauriciusbrug

Terug in de Tijd met Henk van der Beek

We gaan terug naar eind maart 1999, de sloop van de brug wordt 31 maart afgerond. Aansluitend wordt begonnen met het plaatsen van damwanden, die nodig zijn voor het afgraven en inspecteren van de brughoofden.

Delft - De gemeente is voornemens, gedurende de werkzaamheden een tweede noodbrug over de Oude Delft te leggen. Het verplaatsen van de nieuwe Sint Jansbrug, die de gemeente cadeau kreeg van de gelijknamige studentenvereniging, is niet mogelijk in verband met het hoogte verschil tussen de kades. Voor de bouw van de nieuwe brug wordt gebruik gemaakt van een geprefabriceerd dek van voorgespannen beton. Het onderzoek van de brughoofden moet uitwijzen of dit op de bestaande fundering kan worden gelegd. Als dit niet het geval is, worden andere maatregelen genomen, die mag echter geen invloed hebben op de tijdsplanning. Wethouder Rik Grashoff: "We hebben de brug een tijdje terug met onmiddellijke ingang afgesloten en dat is niet zonder gevolgen gebleken. Pas als je een brug afsluit, merk je hoe belangrijk die is. De brug is een toegang voor alle verkeer voor zowel van als naar de stad. De oude metselconstructie was niet langer bestand tegen het talrijke en zware verkeer. Er wordt nu met man en macht gewerkt om te bepalen wat we moeten doen met de brug, die in het centrum van de stad beeldbepalend is. Aanvankelijk hadden we gezegd 'we gaan de brug in metselwerk herbouwen'. Het zou mooi zijn een historisch verantwoorde restauratie uit te voeren, maar dat kan dus niet. Alweer door dat zwaarder wordende verkeer, het zou ook mooi zijn het vrachtverkeer te beperken. Maar de bussen, zullen de komende jaren blijven, de hulpdiensten en de zware wagens van de brandweer, moeten over de brug. Dus is uiteindelijk gekozen voor een betonconstructie, maar dan zo dat je er niets van ziet". Het oude hekwerk wordt gedemonteerd en later teruggeplaatst, evenals de hardstenen banden langs de randen en de gietijzeren frontplaten, die vanaf het water te zien zijn. De onderzijde van de brug wordt afgewerkt met metselwerk. De dienst Beheer en Milieu is daarvoor op zoek naar stenen die er zo uitzien als de bakstenen uit 1870. Ik kom er zeker op terug!

Meer berichten