Vormgever Peter te Bos legt uit hoe hij het Lowlands gevoel probeerde te creëren. Conservator Schoemaker luistert toe. (foto: Annemarie de Vries).
Vormgever Peter te Bos legt uit hoe hij het Lowlands gevoel probeerde te creëren. Conservator Schoemaker luistert toe. (foto: Annemarie de Vries). (Foto: Annemarie de Vries)

Tentoonstelling Mojo Backstage

Door: Annemarie de Vries

In Museum Prinsenhof Delft

"Juist de historisch locatie van Museum Prinsenhof Delft leent zich uitstekend voor de tentoonstelling over het supermoderne bedrijf Mojo Concerts, dat toch al weer 50 jaar bestaat", meent Janelle Moerman, directeur van het museum. Vanaf nu tot en met 1 september is de tentoonstelling te zien.

Delft - "Ik verwacht er veel van", vertelt ze: "Hiermee trekken we weer een heel nieuw publiek. Eigenlijk voor iedereen die de afgelopen 50 jaar liefhebber van popmuziek was is het interessant." Een van de pijlers van het Delftse museum is het thema 'Delftse meesters'. En Delftse Meesters, daar kun je het Delftse bedrijf met wereldwijde bekendheid zeker onder scharen. Maar liefst 125 mensen werken er tegenwoordig. "Maar ze zijn zo bescheiden, dat ze nog niet eens een naambordje op de deur hebben," lacht conservator Marga Schoemaker, die de tentoonstelling samenstelde.

Peter te Bos, grafisch vormgever en zanger van Claw boys Claw deed de vormgeving. "Voor ons heel spannend", vertelt Schoemaker: "een keer niet een traditionele museumvormgever, maar een grafisch vormgever. Maar dat past juist bij het karakter van de tentoonstelling." Onderweg passeren we een ervaringsruimte. "Peter, moet daar geen bordje bij?", vraagt ze. "Nee joh, juist niet," lacht te Bos: "er moet wat te ontdekken blijven, net als op Lowlands".

Lowlands is sinds 1993 één van de succesnummers van Mojo. "De organisatie van Coachella (wereldberoemd en peperduur festival in Californië, red.) is eerst bij Lowlands komen kijken" verklapt Berry Visser, die na de eerste versie van dit festival terug trad uit het bedrijf. "Ik wou er eerst niet aan," vertelt collega Leon Ramakers daarover: 'Maar jij en ik zijn Mojo' zei ik. Maar ik zag dat het klaar was voor Berry en we kwamen tot een overeenkomst". Visser heeft tegenwoordig een museum, Madame de Berry,

Sinds 2004 is ook Ramakers met pensioen en staan John Mulder en Ruben Brouwer aan het hoofd. Ook voor hen is deze rondleiding de eerste keer dat ze de tentoonstelling zien. Mulder is onder de indruk, vertelt hij: "Ik vind het echt prachtig. Aan alles is gedacht". Zo is er bijvoorbeeld het festivalhek te zien, dat Mojo bedacht. Iedereen die wel eens een groot concert heeft bezocht kent ze. Zo'n loodzwaar hek, met aan de ene kant het publiek en aan de andere kant beveiligers op een verhoging. Zo kan de ruimte in delen worden opgesplitst en hebben de beveiligers overzicht. "Dit ontstond in de jaren '80" legt Mulder uit, toen mensen begonnen flauw te vallen bij concerten, zoals bij Doe Maar bijvoorbeeld. De Rolling Stones waren er zo enthousiast over dat ze er gelijk een stapel meenamen voor hun tournee."

Bijzonder is de 'Begraafplaats' van overleden popsterren die zich buiten bevindt. Een mooie plek om je idool te eren. Zoals bijvoorbeeld Avicii, die deze week een jaar overleden is.

Kijk op www.prinsenhof-delft.nl voor meer informatie

Meer berichten