Foto: MLB foto

Ode aan de fiets

De mening van Annemarie

Ik beken, ik ben overstag. Vorige week kocht ik een elektrische fiets. "Tja je moet wel he, nu je 50 bent" zeggen de grapjassen." Maar wat schetst mijn verbazing: ik word zelfs ingehaald door scholieren op zo'n ding. Die moeten wel haast opgevoerd zijn, want inmiddels heb ik begrepen dat ze begrensd zijn op 25 kilometer. Ik vroeg me al telkens af waarom ik ondanks me zwaar in het zweet trappen maar niet sneller ging. Maar dat weet ik nu dus, die trappers gaan een soort tegenduwen als je op 25 km zit.

Daarnaast heb ik ook nog een 'gewone' fiets, waarmee ik naar de stad ga of een snelle boodschap haal, want ik wil ook nog wel een beetje 'echt' fietsen. De gemiddelde Nederlander heeft 1,3 fietsen. Je hebt namelijk allerlei soorten fietsen voor elke gelegenheid. Je hebt de fiets voor alledag. De woonwerkfiets, vaak een elektrische, voor afstanden vanaf pakweg 7,5 km enkele reis. De racefiets om fit te blijven en de mountainbike ook om fit te blijven, maar dan voor wie graag vies wordt.

Dan heb je eigen fietsen, leasefietsen, deelfietsen en ov-fietsen. Die laatste drie tellen dan weer niet mee in het gemiddelde fietsbezit lijkt mij. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld een fiets voor thuis en een swap-fiets op het station in de stad waar ze studeert. Ook al weer zo'n handige Delftse uitvinding trouwens, de swap-fiets. Ideaal hoor, als hij kapot is stuur je gewoon een whats-appje. Heel handig in deze tijd waarin niemand meer een band kan plakken. Dat komt omdat tegenwoordig iedereen moet 'studeren' en niemand meer iets kan repareren (lang leve het Repair Café). Gevolg is dat fietsenmaker over enige jaren het best betaalde beroep in Nederland wordt, als je het mij vraagt. Het meest bijzondere type fiets in Nederland is de 'stationsfiets', dat is een heel oude fiets, die nog net niet van ellende uit elkaar valt. Geen kettingkast en vaak een slag in het wiel. Op die manier is er geen man over boord als hij gestolen wordt of omvalt en iedereen loopt er overheen. Dat doen mensen namelijk: als ergens een fiets om ligt, loop je er om- of overheen of (als het een mobike is) maak je een foto en stuurt hem naar de krant. Daarom een oproep: raap hem op #doeisliefvoorandermansfiets!

Meer berichten