Klassieker ‘Frankenstein’ met live muziek door Kevin Toma bij Filmhuis Lumen

Delft - Op vrijdagavond 28 juni (20.00u) toont Filmhuis Lumen de klassieke verfilming uit 1931 van het boek van Mary Shelley: Frankenstein. De film behoort tot een illuster rijtje van beste films uit de filmgeschiedenis. Professioneel muzikant Kevin Toma schreef een eigen soundtrack bij de film en speelt deze op 28 juni live op piano en synthesizer. Aansluitend op de klassieker Frankenstein (21.45u) vertoont Lumen de film Mary Shelley, een dramafilm uit 2017 over de vrouw die Frankenstein bedacht. Het levensverhaal van Mary Shelley is misschien wel net zo buitengewoon als haar fantasie.

In 1931 werd Mary Shelleys klassieke boek uit 1818 verfilmd met Boris Karloff als monster. Was het monster van Frankenstein in Shelleys boek nog een knappe verschijning met golvende krullen en rechte tanden, Universal Pictures gaf er een eigen draai aan. De geloken ogen, de bouten in de nek en de littekens zijn bedacht door Jack Pierce en zorgden voor het uiterlijk van Frankenstein dat we nu zo goed kennen. Ook andere elementen, zoals het idee dat de lichaamsdelen uit graven werden gestolen en dat het lichaam door bliksem tot leven werd gewekt, zijn bedacht door de filmmakers. Toen de film uitkwam, zorgde vooral de scène waarin een jong meisje om het leven komt voor opschudding. In meerdere staten in Amerika moest deze scène worden verwijderd voor bioscopen de film wilden vertonen.

Professioneel muzikant Kevin Toma schreef een eigen soundtrack bij de film en komt deze live spelen op piano en synthesizer. Toma, die de muziek omschrijft als 'onwerelds en weids met veel strijkklanken', heeft zich bij het schrijven van de muziek laten leiden door zijn eigen interpretatie van Shelleys roman: 'Waar de roman doorgaans vooral wordt beschouwd als een nog altijd actueel onderzoek naar de grenzen van de wetenschap en de mogelijkheden en gevaren van de artificiële mens, zie ik er persoonlijk een verhaal over diepe, onuitroeibare eenzaamheid in. Het monster, door Frankenstein op de wereld gezet en daarna door hem verstoten, doolt als enige van zijn soort ontredderd rond, niet in staat om een zinvolle plek te vinden in de mensenwereld. De film, die destijds werd uitgebracht zonder score (enkel tijdens de begintitels en het eindbeeld klinkt muziek), vestigt in de eerste plaats de aandacht op de gruwelijke kanten van het verhaal, en laat het eenzaamheidsthema op de achtergrond sluimeren. Met mijn muziek benadruk ik juist – op hopelijk subtiele wijze – dat tragische aspect, maak ik het monster menselijker en sympathieker, en zíjn verhaal aangrijpender.'

Het levensverhaal van de rebelse en bevlogen tiener Mary (Elle Fanning) is misschien wel net zo buitengewoon als haar fantasie. Als jong meisje valt ze voor de charmes van dichter Percy Shelley, zeer tegen de zin van haar omgeving. Ze lopen weg en leven in armoede. Te gast bij Lord Byron wordt ze uitgedaagd een spookverhaal te schrijven. Nog geen achttien jaar oud schept ze een van de meest iconische en duistere personages aller tijden: Frankenstein. Het wordt een grootse roman binnen de wereldliteratuur, die tot stand komt in een periode waarin men weigert een vrouw als auteur van een literair meesterwerk te erkennen. De regie van deze film is in handen van Haifaa Al-Mansour, de eerste vrouwelijke regisseur uit Saoedi-Arabië. In 2012 werd zij bekend door haar film Wadjda, over een tienjarig meisje dat alles in het werk stelt om een fiets te kopen, zeer ongebruikelijk voor een meisje in Saoedi-Arabië.

Info en ticketverkoop: filmhuis-lumen.nl

Meer berichten