Het studententeam Delft Hyperloop neemt deel aan de SpaceX Hyperloop Pod Competitie in Los Angeles.
Het studententeam Delft Hyperloop neemt deel aan de SpaceX Hyperloop Pod Competitie in Los Angeles. (Foto: )

Studententeam neemt deel aan SpaceX Hyperloop Pod Competitie

Van 15 tot en met 21 juli neemt studententeam Delft Hyperloop deel aan de SpaceX Hyperloop Pod Competitie in Los Angeles. Het team heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan het ontwerp en de bouw van hun hyperloop pod, een soort capsule die in een vacuümbuis geen luchtweerstand ondervindt en hierdoor extreem hoge snelheden kan behalen. Naast de wedstrijd winnen, wil het team het wereldrecord van 467 km/u verbreken.

Delft - De hyperloop is een transportsysteem, bestaande uit buizen. Hierin bewegen capsules, ook wel pods genoemd, voort. Doordat deze buizen vacuüm worden gepompt en de pods magnetisme gebruiken in plaats van wielen, ondervindt de pod vrijwel geen weestand en kan deze ontzettend hoge snelheden behalen tot wel 1080 km/u. Om de techniek voor dit concept verder te ontwikkelen, organiseert SpaceX CEO Elon Musk de SpaceX Hyperloop Pod Competitie. Deze race laat studenten over heel de wereld een prototype bouwen, met als doel een zo hoog mogelijke snelheid te behalen in een vacuümbuis van één kilometer lang. Dit jaar zal het Delftse team weer meedoen met hun nieuwe voertuig, Atlas 02. De hyperloop-wedstrijd heeft drie keer eerder plaatsgevonden; het Delft Hyperloop team deed twee keer eerder mee en zette daarbij goede prestaties neer. Dit jaar is het de beurt aan een nieuw team van veertig TU Delft-studenten. Zij kregen één jaar de tijd om een volledig werkende pod te bouwen voor de race. Uit honderden teams werden er 22 geselecteerd om naar Los Angeles te komen. Hiervan mogen slechts drie teams daadwerkelijk de buis in voor de race. De teams moeten eerst in één week 122 veiligheidstesten doorstaan, voordat ze kans maken om bij deze laatste drie terecht te komen. "Op 15 juli beginnen de tests om aan te tonen dat ons voertuig naar behoren werkt en dat alle veiligheidseisen worden nageleefd. Allerlei elementen worden getest, zoals het remsysteem, of de pod het vacuüm in de buis aan kan en of de software goed werkt. Deze testen moeten allemaal succesvol worden afgerond voor de final run", zo laat Team Captain Rieneke van Noort weten. Op basis van de prestaties in de testen worden de drie finaledeelnemers geselecteerd. Op 20 juli, een dag voor de wedstrijd, wordt duidelijk of de Delftse pod mag racen in die finale. Chief engineer Elja Ebbens: "In de laatste weken telt iedere minuut. Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op de testweek in LA, hebben we de afgelopen weken zelf vergelijkbare tests uitgevoerd. We gaan vol goede moed naar LA."

Meer berichten