De testopstelling van de Hardt Hyperloop (foto: Justyna van Grootveld).
De testopstelling van de Hardt Hyperloop (foto: Justyna van Grootveld). (Foto: Justyna van Grootveld)

Hoe nieuwe vervoerssystemen ontstaan

Door: Geert van Grootveld

Duurzaam Delft

Een vernieuwing van bijvoorbeeld een vervoersysteem vindt globaal plaats langs de volgende fasen: de pioniersfase, de fase van de snelle groei en de fase waarin een vervoersysteem volwassen is geworden.

Delft - Wanneer je naar het verloop van vernieuwingen kijkt uit het verleden, dan vallen twee hoofdlijnen op. De ene is dat diverse ontwikkelingen die zich in de pioniersfase bevinden de volgende fase, die van snelle groei niet halen. Voorbeelden zijn de stoomauto en het luchtschip. De tweede is dat een vervoerswijze wel de fase van volwassenheid behaalt, maar daar weggeconcurreerd wordt. Voorbeelden zijn de trekschuit en diligence die niet opgewassen bleken tegen trein, fiets, tram en auto.

De hyperloop

De ontwikkelingen gaan zo verschrikkelijk snel dat het vervoersysteem zoals we dat nu kennen zeker niet het eindstation zal zijn. Er zijn diverse ontwikkelingen die op de deur bonken. Zoals systemen die van buizen gebruik maken. Een veelbelovend voorbeeld is de hyperloop. Bij het systeem van Hardt Hyperloop is er aan de bovenkant van de buis een magnetisch ophangsysteem. Daarmee wordt de zwaartekracht overwonnen. De trein zweeft dan. De hyperloop is feitelijk een elektrisch systeem. De trein wordt door elektromotoren in beweging gebracht en door magneten en elektromagneten voortgestuwd.

Een laag energieverbruik

Het geheel is geplaatst in een tunnel waar lage druk heerst. Er zijn weinig weerstanden. Geen rolweerstand, want de trein zweeft. Nauwelijks luchtweerstand, want in de tunnel heerst immers lage druk. Daardoor zijn zeer hoge snelheden mogelijk. Bij het gebruik van de hyperloop ontstaat er geen CO2-uitstoot. Het gebruikt ook relatief weinig energie. Met de hyperloop ben je van Amsterdam sneller in Hamburg, dan met het vliegtuig. Daardoor mag je verwachten dat de hyperloop met succes de concurrentiestrijd met het vliegtuig voor Europese vluchten zal kunnen aangaan.

Hardt Hyperloop

De hyperloop is in 2012 gepresenteerd door Elon Musk, ontwikkelaar van Tesla. Een Delfts studententeam richtte in 2017 het bedrijf Hardt Hyperloop op. Hun doel is om hyperloopsystemen in Europa te bouwen. Op de campus van de TU Delft is een 30 meter lange testopstelling te zien. Deze is in juni van dit jaar in gebruik genomen. De doelstelling van Hardt Hyperloop is dat het eerste hyperlooptraject in Europa in het jaar 2028 operationeel zal zijn. Dus binnen 10 jaar! In 2021 wil ze een testfaciliteit van 3 kilometer openen, The European Hyperloop Centre. Dit wordt als startpunt gezien van een grootschalige Europese samenwerking en standaardisatie van hyperloopsystemen. Feitelijk is deze samenwerking al gestart. Het jonge bedrijf werkt met partijen in heel Europa aan standaardisatie. De pioniersfase zal over een jaar of twee grotendeels achter de rug zijn. De fase van de snelle groei kan dan starten.

Meer berichten