Ankie Remijn: "Het brein is een spier, je kunt het trainen."
Ankie Remijn: "Het brein is een spier, je kunt het trainen."

Boek huiswerkjuf leert pubers leren

DELFT - "Ik zou een goede klant van mijn eigen systeem zijn geweest!" Ankie Remijn geeft 10 jaar huiswerkles aan Delftse scholieren. Met de salami- en pomodoromethode weet ze pubers te motiveren. Haar tips om meer te leren in minder tijd, staan nu in een gelijknamig boek, dat zondag wordt gepresenteerd bij Huyser.

Door Pauline Aarts

Ankie Remijn was docent geschiedenis en maatschappijleer in Rotterdam. Daar zag ze leerlingen worstelen met hun schoolwerk. "Kinderen in het voortgezet onderwijs ervaren een enórme werk- en prestatiedruk. De hoeveelheid huiswerk wordt niet altijd afgestemd op het aantal toetsen. Hierdoor kun je enorme piekweken krijgen. Leerlingen moeten dus zelf zorgen dat ze goed plannen. Maar plannen gebeurt juist in dát deel van de hersenen dat in de pubertijd 'under construction' is. Met het boek 'Het Puberende Brein' van Eline Crone als inspiratiebron startte Remijn haar bedrijf 'Investeren in Leren'. Ze geeft huiswerkbegeleiding en lezingen over efficiënt en effectief leren aan kinderen, ouders en docenten. Wat gaat er niet goed bij pubers? "Ze hebben het overzicht niet. Niet over de stof en wanneer waarover getoetst wordt. Ze weten niet wat ze kunnen verwachten tijdens een toets. Niet alle docenten zijn hier duidelijk over. En ze zijn niet gemotiveerd. Maar dat is vaak het gevolg van die eerste twee punten."

'Een salami eet je niet in één keer op' 

Het is allereerst belangrijk om te achterhalen waaróm een kind slechte cijfers haalt, zegt Remijn. "Ouders moeten zich in hun kind verplaatsen. Een kind dat met drie uur studeren een vier haalt, verdient een arm om zijn schouder en niet een standje. Ga samen kijken waar het aan ligt met de handige checklists in mijn boek." Ankie Remijn gebruikt de poten van een stoel als metafoor voor haar methode. Alleen met vier poten is de stoel in balans. In vier hoofdstukken legt ze onder meer uit uit hoe leren werkt, hoe je het kunt doen en hoe je moet plannen. In het hoofdstuk 'planning' introduceert ze haar salami- en pomodoro-methode. "Een salami eet je niet in één keer. Zo is het ook met leerstof. Deel de stof op in stukjes en zet een kookwekker - die van mij heeft de vorm van een pomodoro - zodat je korte stukjes achter elkaar geconcentreerd kan werken. Als leerlingen zich daarbij ook een beloning voor ogen houden bij het leren, raken ze ook steeds gemotiveerder."

Tijd overhouden voor leuke dingen

Ouders realiseren zich vaak niet hoeveel tijd plannen kost, waarschuwt Ankie Remijn. "Ik leer ze hun kind daarbij te helpen. Dan komen ze met hele uitvouwbare schema's! " Remijn hoopt dat haar boek leerlingen kan helpen met het krijgen van overzicht over hun huiswerk en het verbeteren van hun cijfers. "Zodat ze weer tijd krijgen voor léuke dingen!"

De presentatie van 'Meer leren in minder tijd' (Uitgeverij Boom) bij boekhandel Huyser in de Choorstraat op zondag 22 januari begint om 14.00. De toegang is gratis. 

Meer berichten

Shopbox