Het bekende schilderij 'Binnenplaats van een huis in Delft' dat vorige week arriveerde vanuit the National Gallery in Londen (foto Fred Nijs).
Het bekende schilderij 'Binnenplaats van een huis in Delft' dat vorige week arriveerde vanuit the National Gallery in Londen (foto Fred Nijs). (Foto: Fred Nijs)

Pieter de Hooch terug in Delft

Door: Annemarie de Vries

Vanaf 11 oktober open voor publiek

De grote tentoonstelling 'Pieter de Hooch, uit de schaduw van Vermeer' in Museum Prinsenhof Delft is helemaal klaar en vanaf aanstaande vrijdag open voor het publiek. De Delftse Post mocht afgelopen maandag alvast een kijkje nemen.

Delft - "Het is gelukt! Pieter de Hooch is terug in Delft" zo begint directeur Prinsenhof Delft Janelle Moerman haar toespraak voor de in groten getale verzamelde pers. En zo moet het inderdaad voelen voor de betrokkenen bij deze tentoonstelling. Maar liefst twee jaar van voorbereiding gingen er aan vooraf. Uiteindelijk wist het museum 29 schilderijen in bruikleen te krijgen van over de hele wereld. Zes schilderijen zijn afkomstig uit privé collecties, waaronder die van koningin Elizabeth van Engeland. De overigen komen uit collecties van vermaarde musea van over de hele wereld, zoals bijvoorbeeld de National Gallery in Londen en de National Gallery of Art in Washington.

De tentoonstelling werd voorafgegaan door uitgebreid multidisciplinair onderzoek om zo meer inzicht in het leven en werk van De Hooch te krijgen. Dit onderzoek bestond onder andere uit kunsthistorisch en bouwhistorisch materiaal, archief en waarderingsonderzoek.

De opvallendste uitkomst is wel dat de tot nu toe bekende sterfdatum van Pieter de Hooch van 24 maart 1684 niet klopt. Dit is zijn zoon geweest, die ook Pieter de Hooch heette. Wat er met 'onze' Pieter de Hooch en zijn vrouw is gebeurd na 1679 is onbekend, na die tijd komen zij in geen enkel geschrift meer voor. Zijn ze overleden? Naar het buitenland vertrokken? Niemand weet het. Daarom is de sterfdatum bijgesteld naar 1679 of later. Ook het materiaalonderzoek leverde verrassende informatie op: zo kon bijvoorbeeld worden terug gevonden dat op het portret 'moedertaak' eerst twee personen - een man en een vrouw - stonden, waarbij de vrouw stond. Op het definitieve schilderij zit de vrouw en is de man weg. Verder blijkt dat de Hooch 'Delftser dan gedacht' is, zijn moeder was een Delftse en juist in zijn Delftse periode tussen ongeveer 1652-1660 maakte hij een enorme ontwikkeling door in zijn schilderkunst.

Wat ook mooi is om te zien, is dat verschillende schilders uit die tijd bij elkaar 'afkeken', zo zie je soms overeenkomsten tussen Vermeer en De Hooch. De Hooch was nogal fan van mooie stenen muren, waarschijnlijk omdat zijn vader metselaar was. Bij het beroemde straatje van Vermeer zie je ook zo'n gedetailleerde muur terug.

'Een Delftse familie'

Hoe zit het nu met het schilderij 'Portret van een Delftse familie', waar onze eigen kunstkenner Jeroen Stolk eerder over schreef? Ook de onderzoekers hebben het raadsel wie erop staan en wanneer het exact is geschilderd exact op kunnen lossen. U leest er alles over in de prachtige catalogus die bij de tentoonstelling hoort. Maar wie weet wat er in de loop van de tentoonstelling nog gaat gebeuren, wellicht springt er opeens een Delftenaar op wiens voorouders erop staan? Meld u gerust bij de Delftse Post of Museum Prinsenhof Delft.

Kaarten

Vanwege de verwachte belangstelling wordt er een maximaal aantal bezoekers per half uur tot de tentoonstelling toegelaten. Om teleurstelling te voorkomen kunt u daarom uw tickets het beste vooraf online bestellen voor een bepaalde tijd. Dit kan via de website www.pieterdehoochindelft.nl

Meer berichten