De ribbelstructuur van de shark skin begeleidt de lucht zo efficiënt mogelijk langs de auto. (foto: PR Vattenfal Solar Team).
De ribbelstructuur van de shark skin begeleidt de lucht zo efficiënt mogelijk langs de auto. (foto: PR Vattenfal Solar Team). (Foto: )
Solar Team

Haaienhuid is geheim wapen

Delft/Darwin - Gister toonde het Vattenfall Solar Team haar geheime wapen in de strijd om de eerste plek in de Bridgestone World Solar Challenge: shark skin. Op NunaX is een folielaag bevestigd die bestaat uit hele kleine ribbelstructuren. Deze zogenaamde riblets zorgen ervoor dat de luchtstroom soepeler langs de zonneauto glijdt. De laag werkt als een tweede huid die NunaX nog aerodynamischer maakt dan eerdere edities van de wagen. Het team presenteerde haar geheime wapen vandaag tijdens de scrutineering, de officiële keuring van de zonneauto.


"We zijn heel erg trots dat we gebruikmaken van shark skin. Het is de eerste keer in de twintig jaar dat we meedoen, dat we het toepassen op een zonneauto, maar ook op andere voertuigen is het nog niet vaak gebruikt," vertelt Michiel Aarts (24). Hij is strateeg bij het Vattenfall Solar Team. Vandaag vond de scrutineering van de Bridgestone World Solar Challenge plaats, hierbij kijkt de organisatie of de teams zich aan de strikte reglementen hebben gehouden. "Na vandaag mag er niets meer worden aangepast aan de deelnemende zonneauto's," aldus Michiel.


Kleine luchtkanaaltjes
De ribbelstructuur van de shark skin begeleidt de lucht zo efficiënt mogelijk langs de auto. Onderdeel van de shark skin zijn de eerdergenoemde riblets, die de grootte hebben van een haar en zijn te herkennen aan de regenboogachtige gloed die wordt veroorzaakt bij het breken van het licht. De techniek is afgeleid van de huid van een haai. Deze heeft namelijk de eigenschap om het wilde water te stroomlijnen via microkanaaltjes op zijn huid. De shark skin is extreem gevoelig en moet voorzichtig worden behandeld.


Michiel vervolgt: "We hebben het materiaal vlák voor de keuring op NunaX bevestigd. Het materiaal mag vervolgens door niemand worden aangeraakt en het wordt tijdens de race goed verzorgd met speciale materialen." De shark skin werd eerder gebruikt op racevliegtuigen, Olympische bobsleeën en tijdens de meest prestigieuze zeilwedstrijd ter wereld: de America's Cup.


Zeilen op de wind
Naast de shark skin heeft NunaX dit jaar nog meer innovaties die ervoor moeten zorgen dat ook de tiende deelname een succes gaat worden. De auto is zo aerodynamisch dat het dezelfde luchtweerstand biedt als de buitenspiegel van een personenauto (!). Daarnaast rijdt NunaX niet alleen op de kracht van de zon, maar ook op die van de wind. Delen van de auto zijn zo ontworpen dat het bij zijwind functioneert als een zeil en daarmee dus kan zeilen op de wind.


De race
Over iets minder dan een week, op 13 oktober, starten de deelnemende teams van de Bridgestone World Solar Challenge aan de meerdaagse race van 3000km dwars door de outback van Australië. In totaal nemen 53 teams uit 24 verschillende landen deel aan de race. Dit zijn 30 teams in de Challenger klasse en 23 in de Cruiser klasse. Het doel van de race is om de grenzen van de techniek op te zoeken en het gebruik van duurzame energie te promoten.


De feiten op een rijtje
Over de auto:

NunaX is de kleinste en lichtste (131.6 kg) Nuna die ooit aan de zonnerace meedeed; Om gewicht te kunnen besparen is elk onderdeel van de auto opnieuw ontworpen. Er zijn voor NunaX lichtere grondstoffen gebruikt dan de eerdere edities van de zonneauto. Ook is er gekeken naar het gewicht van bepaalde grondstoffen. Door er bij sommige onderdelen materiaal van af te schaven, werd NunaX lichter. In de wedstrijd telt immers elke gram; De auto is bijzonder gestroomlijnd: de zijspiegel van een gewone personenauto heeft dezelfde luchtweerstand als NunaX; Het zonnepaneel bestaat uit gallium zonnecellen, die normaal worden gebruikt in de ruimtevaart. Deze zijn veel efficiënter dan de siliciumcellen die op daken van huizen liggen; In plaats van de standaardlaag van glas die de cellen normaal gesproken beschermt, brengt het team een eigen beschermingslaag aan. Dit bespaart gewicht. In die coating zitten bovendien prisma's zodat licht altijd loodrecht op de zonnecel valt.


Over de race:

Het Vattenfall Solar Team van de TU Delft doet dit jaar in oktober voor de tiende keer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië, het WK voor zonneracen. Deze race wordt om het jaar georganiseerd; De Bridgestone World Solar Challenge is een meerdaagse race van 3000 km dwars door de outback van Australië. Zonneraceteams van over de hele wereld doen mee en proberen zo snel mogelijk de finish te halen; Al zeven keer heeft het team van de TU Delft de race in Australië gewonnen. Twee keer werden ze tweede. Daarnaast won het team drie keer de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika.


Over het team:

Het Vattenfall Solar team wordt elke twee jaar opnieuw gevormd uit zestien ambitieuze studenten van de TU Delft, die de auto zowel ontwerpen en bouwen als ermee racen; De teamleden schuiven hun studie minimaal 1,5 jaar opzij om mee te kunnen doen aan de Bridgestone World Solar Challenge; Het team wordt gedurende haar hele bestaan al gesponsord door Vattenfall. Vattenfall heeft als doelstelling om fossielvrij leven mogelijk te maken binnen één generatie. Het Vattenfall Solar Team laat zien dat dit mogelijk is.

Meer berichten