Bedrijven aangesloten bij InstallatieWerk Zuid-Holland bijeen om na te denken over de impact van de technologie van morgen.
Bedrijven aangesloten bij InstallatieWerk Zuid-Holland bijeen om na te denken over de impact van de technologie van morgen. (Foto: Beguin Media Totaal / Michel Groen)

IWZH: De techniekwereld van morgen

Elektro- en installatiebranche Zuid-Holland bijeen in Dutch Innovation Factory

‘Onderwijssystemen zijn disconnected. We leiden generalisten op, we hebben specialisten nodig. Onze kinderen leren dingen die over drie à vier jaar niet meer bestaan.’ Het zijn woorden van trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk. Hij sprak met zo’n zestig directies van bedrijven in de installatie- en elektrotechniek. Zij waren op 8 oktober bijeen in de Dutch Innnovation Factory in Zoetermeer, vanwege de jaarbijeenkomst van InstallatieWerk Zuid-Holland (IWZH). IWZH wil voorbereid zijn op de toekomst, dat begint met nieuwsgierigheid.

InstallatieWerk Zuid-Holland

IWZH is hèt opleidingsbedrijf in de regio voor installatie-, elektrotechnische- en koeltechnische opleidingen. ‘Het is bijzonder zinvol als bedrijven zich verenigen en geld willen steken in het opleiden van mensen voor de toekomstige vraag in de branche’, zei Job Knoester, penningmeester van IWZH. De locatie van de bijeenkomst, de Dutch Innovation Factory, is direct een prachtig voorbeeld van hoe het wel moet in technisch opleidingsland. Het is een broedplaats vol interactie en samenwerking. Opleidingen, start-ups en grown-ups werken er samen en dagen elkaar uit. De kracht van die community is de gedeelde passie voor IT en innovatie.’

Passie en nieuwsgierigheid

Passie is ook wat Richard van Hooijdonk noemt als ‘skill’ die een technisch bedrijf moet hebben. Naast nieuwsgierigheid: hoe zit dat met start-ups? Kan ik met partijen in het buitenland praten? Een derde skill is vakkennis, juist ook over nieuwe technieken. ‘En je hoeft niet alles zelf te doen’, zegt Van Hooijdonk. ‘Zoek samenwerkingen om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Waardeontwikkeling is momenteel belangrijker dan geld op de bank. Hij noemt kenmerkende voorbeelden als Uber, die landingsplaatsen voor drones bouwt en Albert Heijn die sensoren test die bijhouden wat je koopt. Je loopt zonder wachtrij bij de kassa de winkel uit en je boodschappen worden automatisch afgerekend.’

Samenwerken met technologie

Van Hooijdonk waarschuwt voor het immuunsysteem van organisaties. ‘We voelen dat nieuwe technieken ons gaan raken, maar we weten nog niet precies hoe. Eén ding weten we wel zeker: als we blijven doen wat we deden, krijgen we wat we kregen. Als we mensen willen veranderen, moeten we hen de kennis geven die zij nodig hebben. We moeten geen generalisten opleiden, maar specialisten. Ik denk daarbij aan virtual reality specialisten, data scientists en ethisch hackers. Ook de installatiebranche krijgt te maken met veiligheid van data, algoritmen, sensoren, robots en 3D-printing. We moeten leren samenwerken met technologie.’

Meer berichten