Danny bij het strooizoutdepot.
Danny bij het strooizoutdepot. (Foto: Indebuurt.nl/delft)

Danny rijdt op de strooiwagen

Door: Iris Olsthoorn

Delftenaar van de Week

Tot nu toe is de winter vrij zacht verlopen, maar voor je het weet vriest het straks ineens een paar graden. Het is dan wel zo fijn dat je niet constant uitglijdt op de bruggetjes van Delft. Een van de mensen die ervoor zorgt dat jij normaal de deur uit kunt, is Danny Doorduijn. Hij rijdt op strooiwagen in Delft.

Delft - Danny Doorduijn werkt voor de Gemeente Delft, bij het serviceteam voor de openbare ruimte. In de winter is het rijden op de strooiwagen één van zijn taken. "Maar vergis je niet: ook in de zomer rijden we af en toe rond in de strooiwagens. We strooien dan natuurlijk niet, maar we rijden de routes alvast om te kijken of we overal goed langs kunnen rijden en waar de knelpunten zitten. In de zomer zijn mensen niet zo blij als je op hun fietspad rijdt. Maar als het glad is of sneeuwt, zijn mensen gelukkig heel erg blij om je te zien. Dan is het echt dankbaar werk."

Driedubbel opletten

Het lijkt misschien simpel, dat rijden in een strooiwagen. Tijdens een proefritje zien we Danny de wagen feilloos manoeuvreren over fietspaden en maakt hij scherpe bochten (met aanhanger) alsof het niets is. Toch moet je behoorlijk veel tegelijk doen in zo'n wagen: "Je moet eigenlijk driedubbel opletten. Met sneeuw zijn de bermen wit en kan je niet zo goed zien tot waar het pad loopt. Als het glad is, moet je extra goed uitkijken voor andere weggebruikers. En zorgen dat je zelf niet uitglijdt, natuurlijk. Keren kan ook best lastig zijn op dit soort kleine paadjes. Verder rijd je een vaste route, dus je bent aan het navigeren terwijl je strooit."

Strooiroutes

Dat strooien gebeurt met een soort joystick in het midden van de wagen. Als er vorst verwacht wordt, gaat het als volgt: 's nachts rijdt een aannemer alle routes in Delft. In totaal is dat zo'n 220 kilometer, de snelwegen en rijkswegen worden door de Provincie gedaan.

"Overdag rijden er vervolgens zo'n tien strooiwagens van de gemeente, afhankelijk van hoe hard het vriest en hoe vaak het dus nog nodig is." Er wordt gereden volgens vaste routes. "De routes verschillen erg, maar de meesten zijn ongeveer 25 kilometer lang. Tegenwoordig hebben we een heel handig systeem waarmee we de routes rijden. Maar een paar jaar terug zaten we nog in de wagens met stenciltjes met een routebeschrijving," lacht Danny. "Je kan je voorstellen dat navigeren nu een stuk makkelijk gaat."

Steunpunt Delfgauw

Voor één route neem je ongeveer één kuub zout in je wagen mee. Dat zout wordt ingeladen bij het steunpunt in Delfgauw. "Sinds een jaar of twee halen alle wagens daar hun zout. Ook de grote wagens die op de snelwegen strooien. Als het echt goed vriest, is dat wel indrukwekkend om te zien. Dan rijdt er één grote colonne van enorme wagens met kilo's zout de weg op."

Gladste plekken

Danny weet als strooiwagen-bestuurder als geen ander waar in Delft het superglad is: "In de binnenstad blijft het doorgaans ietsje warmer dan in de buitengebieden, maar de bruggetjes en de oude stenen worden wel snel glad. Verder is het smalle fietsbruggetje bij de Buitenwatersloot altijd heel snel heel glad. In de polders rondom Delft is het ook altijd oppassen geblazen."

Dit artikel komt van indebuurt.nl/delft. Meer inspirerende verhalen over Delft lezen? Ga dan naar de site.

Meer berichten