Nieuwe veelbelovende reeks ‘Deutsches Kino’ bij Filmhuis Lumen

DELFT - Op donderdagavond 20 februari om 19.30 uur  start Filmhuis Lumen met de filmvertoning Das schönste Paar een nieuwe en veelbelovende reeks 'Deutsches Kino'. De filmreeks vertoont recente Duitse films die niet in Nederland worden uitgebracht, maar die wel gezien mogen worden.

Het onvergetelijke drama Das schönste Paar trapt de nieuwe reeks af en vertelt het verhaal van een jong paar, Malte (Maximilian Bruckner) en Liv (Luise Heyer), beiden leraar. Tijdens een zomervakantie op een eiland in de Middellandse Zee wordt het stel lastig gevallen door een groep jongeren, waarbij Liv wordt verkracht in Maltes aanwezigheid. Beiden raken getraumatiseerd door deze afschuwelijke gebeurtenis, maar niet op dezelfde manier.

Na Das schönste Paar zijn de volgende vier voorstellingen te zien: Der Vorname, Feierabendbier, Nur Eine Frau en 303. Op filmhuis-lumen.nl is meer over deze films te vinden.

Deutsches Kino wordt georganiseerd in samenwerking met het Duitsland Instituut Amsterdam en het Goethe-Institut. De films worden speciaal voor deze reeks geïmporteerd, zijn Duits gesproken en Engels ondertiteld.

Uitgebreide filminfo:
DAS SCHÖNSTE PAAR
2019, 97 minuten
Donderdag 20 februari, 19:30 uur
Duits gesproken, Engels ondertiteld

Das schönste Paar is het verhaal van Malte (Maximilian Bruckner) en Liv (Luise Heyer), een jong paar, beiden leraar. Tijdens een zomervakantie op een eiland in de Middellandse Zee wordt het stel lastig gevallen door een groep jongeren, waarbij Liv wordt verkracht in Maltes aanwezigheid. Beiden raken getraumatiseerd door deze afschuwelijke gebeurtenis, maar niet op dezelfde manier. Daardoor schept het trauma naast saamhorigheid ook afstand. Het is de vraag of het ze zal lukken deze kloof te overbruggen.

Als twee jaar na de gebeurtenis alles weer wat stabieler lijkt, wordt hun leven door een toevallige ontmoeting van Malte met een van de daders opnieuw op zijn kop gezet. Malte zint op wraak, Liv wil vergeving en rust. Om samen te kunnen blijven, zullen ze veel ruimte en begrip voor elkaars gevoelens en opvattingen moeten kunnen opbrengen.

DER VORNAME
2018, 91 minuten
Donderdag 26 maart, 19.30 uur
Duits gesproken, Engels ondertiteld

Stephan en zijn vrouw Elisabeth hebben wat familie en kennissen uitgenodigd voor wat een gezellig diner had moeten worden. Maar wanneer Elisabeths broer Thomas aankondigt dat hij en zijn zwangere vriendin Anna hun nog ongeboren zoon Adolf willen noemen, zijn de gastdame en –heer, evenals familievriend René, al bij het voorgerecht wat minder opgetogen. Meer en meer gooit men elkaar waarheden in het gezicht die omwille van de harmonieuze sfeer beter onuitgesproken waren gebleven. Sterke ego's botsen, ijdelheden worden tegen elkaar uitgespeeld, waarheden worden minder zeker, en zo escaleert de avond tot een onaangenaam spel waarbij de ergste jeugdzonden en de grootste geheimen van alle aanwezigen met vilein plezier worden opgediend.

Der Vorname is een remake van de Franse film Le prénom uit 2012, die weer was gebaseerd op een gelijknamig Frans toneelstuk uit 2010. De handeling werd verplaatst naar een grote woning in Bonn, en het scenario werd met kleine aanvullingen en veranderingen geactualiseerd, waardoor de film perfect aansluit op de huidige Duitse zeitgeist. De in het begin bewust wat stereotiep neergezette personages – de eloquente literatuurprofessor, de opofferingsgezinde lerares, de weinig gecultiveerde zakenman, de zachtmoedige musicus – komen dankzij het met zichtbaar enthousiasme samenspelende acteursensemble al snel tot leven, en door het brede beeldformaat en het inventieve camerawerk is het toneelverleden van de film nauwelijks nog herkenbaar

FEIERABENDBIER
2018, 113 minuten
Donderdag 23 april, 19.30 uur
Duits gesproken, Engels ondertiteld

Barkeeper Magnus leeft alleen voor zijn werk en zijn klassieke auto, een Mercedes SEC uit 1981. Zijn vriendin heeft hem verlaten en woont nu met hun zoontje en haar nieuwe vriend in hun oude huis. Iedere avond is Magnus te vinden achter de bar van zijn café, in gezelschap van een aantal bevriende stamgasten. Wanneer op een avond zijn auto wordt gestolen, is Magnus compleet uit het lood geslagen. Hij denkt te weten wie de dader is: de onbekende man die enige dagen geleden in zijn café was en tegen iedere prijs zijn auto wilde kopen. Magnus gooide hem er toen uit.

In zijn obsessieve zoektocht naar de onbekende autodief wordt Magnus gesteund door zijn goede vriend, de automonteur en filosofiestudent Dimi, de mysticus Manfred en de ontwerpster Vivian. Dimi probeert Magnus ook de positieve kanten van de diefstal in te laten zien: eindelijk heeft hij weer tijd voor andere belangrijke dingen in het leven, zoals vrouwen, liefde en vriendschap.

De in 1980 in München geboren Ben Brummer was jarenlang lichttechnicus bij de Beierse Staatsopera. Daarnaast volgde hij een opleiding als documentairefilmer en sinds 2014 werkt hij als freelanceproducent, scenarioschrijver en regisseur. In zijn speelfilmdebuut Feierabendbier schetst hij met een beperkt budget een bijzonder sfeervol beeld van het hipstermilieu in München.

NUR EINE FRAU
2019, 90 minuten
Donderdag 28 mei, 19.30 uur
Duits gesproken, Engels ondertiteld

Op jonge leeftijd wordt Aynur Sürücü uitgehuwelijkt aan een neef in Turkije, die haar mishandelt. Hoogzwanger vlucht ze terug naar haar streng soennitische familie in Berlijn, maar die blijkt meer geïnteresseerd in de familie-eer dan in Aynurs lot. Ze probeert uit alle macht eigen keuzes te maken in het leven, ook als die tegen de traditie in gaan. Dat lukt haar behoorlijk, zelfs als alleenstaande moeder. Maar haar relatie met haar familie blijft moeizaam: die varieert van voorzichtige toenadering (vooral van haar kant) tot regelrechte bedreiging.

Nur eine Frau is gebaseerd op een eerwraakzaak uit 2005. Al in een van de eerste scènes wordt duidelijk dat het niet goed afloopt met Aynur. Regisseur Sherry Hormann (Desert Flower, 2009) geeft het eerwraakgenre een gewaagde draai, die hier goed uitpakt: de film wordt verteld door Aynur zelf. Dat doet ze droog en feitelijk, alsof ze een journalist is die haar leven verslaat, terwijl de begeleidende beelden een stuk krachtiger zijn. Met deze aanpak geeft Hormann het slachtoffer letterlijk een stem. Doordat af en toe foto's en videomateriaal van de echte betrokkenen in de film zijn verwerkt, krijgt het verhaal een realistische en universele lading.

303
2018, 145 minuten
Donderdag 25 juni, 19.30 uur
Duits gesproken, Engels ondertiteld

Jan wil kennismaken met zijn biologische vader in Spanje; Jule wil naar haar vriend in Portugal om hem te vertellen dat ze van hem zwanger is. Beiden zijn idealistische studenten. Ze komen elkaar tegen bij een tankstation, waar Jan van Jule in haar oude Mercedes 303-camper een lift naar Keulen krijgt. Jan is ervan overtuigd dat de mens van nature egoïstisch is, Jule ziet de mens eerder als empathisch en coöperatief. Al snel gaat het gesprek over zelfmoord, en wordt Jan om zijn uitgesproken mening hierover de camper uit gegooid. Maar niet voor lang.

303, de nieuwe film van Hans Weingartner (Die fetten Jahre sind vorbei/The Edukators, 2004) biedt zon, zee, natuur, eten en drinken, een fijne soundtrack en nog meer ingrediënten van een echte zomerse roadmovie. De twee jeugdige hoofdpersonen dragen de film. Dwars door een Europa zonder grenzen, van Berlijn tot Portugal, weten Jan en Jule elkaar te boeien met filosofische discussies, met vragen als 'Maakt het kapitalisme de mens tot een neanderthaler?', 'Stort monogamie ons in het ongeluk?' en 'Kunnen we uitzoeken op wie we verliefd worden?' De natuurlijk klinkende gesprekken worden naarmate de reis vordert steeds persoonlijker. En het wordt voor Jan en Jule steeds moeilijker om niet verliefd op elkaar te worden.

Over Deutsches Kino:

De langlopende filmreeks Deutsches Kino gaat weer een nieuw seizoen in. De formule is nog steeds onveranderd: elke maand wordt een actuele Duitse film vertoond die niet voor distributie in Nederland is aangekocht, maar waarvan we menen dat hij toch voldoende belang of aantrekkingskracht heeft om hem te vertonen. De films zijn zo divers mogelijk en zijn bij eerdere vertoningen op festivals opgevallen omdat ze bijvoorbeeld belangrijke prijzen hebben gewonnen. Deutsches Kino wordt georganiseerd in samenwerking met het Duitsland Instituut Amsterdam en het Goethe-Institut. De films worden speciaal voor deze reeks geïmporteerd en zijn Duits gesproken en Engels ondertiteld.

 

Filmhuis Lumen Delft

Doelenplein 5

2611 BP Delft

Info en ticketverkoop: filmhuis-lumen.nl

Kassa: (015) 214 02 26

 

 

Meer berichten