Foto:

Tentoonstelling On Sight

Kijken en bekeken worden: daar draait de komende tentoonstelling bij 38CC om. En om plek en waarneming, om ruimte en architectuur. Onder de titel On Sight presenteert 38CC dit voorjaar drie (inter)nationaal bekende kunstenaars met totaal uiteenlopend werk. De genodigde kunstenaars zijn Caroline Van den Eynden (BE), Inez de Brauw (NL) en Sebastian Diaz Morales (AR). Zij laten respectievelijk architectonische modellen, monumentale schilderijen van interieurs en een videowerk over een cameraploeg zien. Ondanks de verschillen raakt en versterkt hun kunst elkaar op een ongebruikelijke en verrassende manier. Zaterdag 7 maart zal Joke de Wolf, kunstcriticus voor Trouw en De Groene Amsterdammer om 16 uur de tentoonstelling openen.

De talentvolle Vlaamse Caroline Van den Eynden is in Nederland wellicht de minst bekende van de drie. Zij maakt zeer verfijnde sculpturen die sterk doen denken aan maquettes. Ondanks de architectonische vormentaal gaat haar werk niet per se over concrete gebouwen. Eerder over herinneringen. Tegelijkertijd verbeeldt haar werk andere denkbare werelden en mogelijkheden. Al Van den Eyndens werk is uitgevoerd met een groot gevoel voor precisie in materiaal en uitvoering. Voor 38CC zal zij speciaal een nieuwe installatie maken gerelateerd aan de expositieruimte. Daarnaast gaat zij enkele bestaande kleinere sculpturen tonen.

Inez De Brauw was resident aan de Rijksakademie in Amsterdam (2017/2018) en een van de genomineerden voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst in 2018. Net als Van den Eynden baseert ook zij haar beeldtaal op architectuur. Binnenhuisarchitectuur wel te verstaan. Zij schildert doorgaans vrijwel monochrome interieurs zonder mensen. Op het eerste gezicht lijken haar monumentale doeken de interieurs zelf weer te geven. Pas in tweede instantie wordt duidelijk dat de voorstellingen geënt zijn op afbeeldingen van interieurs zoals je die aantreft in lifestyle magazines en reclames van woonwarenhuizen.

Het videowerk Insight van Sebastian Diaz Morales tot slot zet de waarneming op scherp. Deze Argentijnse kunstenaar studeerde aan het begin van het millennium eveneens aan de Amsterdamse Rijksakademie. Rode draad in zijn de wereldwijd getoonde video’s is het onderscheid tussen werkelijkheid en fictie. Met tactieken ontleend aan de massamedia ondergraaft hij de werkelijkheid. Zo staan wij bij Insight als toeschouwer oog in oog met het tableau vivant van een cameraploeg. Althans dat denk je. Totdat het beeld plotsklaps uit elkaar spat. Dan is ineens een stuk minder duidelijk wie kijkt en wie bekeken wordt, wat realiteit is, en wat fictie. Dat maakt dat je opnieuw en met andere ogen naar de ruimtes van Van den Eynden en de Brauw gaat kijken.

Expositie On Sight van Caroline Van den Eynden, Inez de Brauw en Sebastian Diaz Morales is van 8 maart t/m 26 april 2020 te zien, di t/m zo 13 -17 uur, Papenstraat 5, Delft. 10 minuten lopen station Delft.

Meer informatie: www.38CC.nl of Coen de Jong, organisator 38CC: 06 381 295 25.

Meer berichten