Foto:

Delftse studenten ontwikkelen besteloplossing voor de 1,5-meter horeca

Studenten van de TU Delft hebben een slimme oplossing bedacht voor de “1,5-meter horeca”. Met een QR code op tafel kunnen gasten zelf bestellen zodat de bediening op gepaste afstand kan blijven. De bedenkers hopen hiermee de horeca te ondersteunen zodat deze op een veilige manier weer open kan vanaf 1 juni. 

Horecagelegenheden die komende maand geleidelijk open gaan zoeken naar oplossingen om anderhalve meter afstand te bewaren. Dorus van den Oord (25), één van de oprichters van de start-up Orderli: “Door gasten zelf met hun mobiel te laten bestellen en betalen kan het personeel op een veilige afstand blijven. Ook de menukaart kan dan nog even in de kast blijven liggen, gasten bekijken namelijk het menu via hun eigen telefoon.”

Geen app
De Delftse techneuten maken gebruik van de nieuwste technologieën en hebben een zogeheten ‘web-app’ ontwikkeld. Dit is een website die eruit ziet en voelt als een app, maar zonder dat je iets hoeft te downloaden. “De horeca draait om de gastbeleving. Daarom hebben we ons erop gericht om ook digitaal deze beleving in stand te houden. Want niemand heeft zin een app te moeten downloaden om twee bier te bestellen.” vertelt Van den Oord.

Bedacht om personeel te ondersteunen
Het idee is ontstaan uit de masterscriptie die Van den Oord schreef aan de TU Delft. “Tijdens mijn onderzoek verdiepte ik mij in het gebruik van technologie in de horeca. Met de enorme personeelstekorten zag ik mogelijkheden om met technologie juist het personeel te ondersteunen in plaats van te vervangen.“ Samen met twee andere studenten richtte hij Orderli op.

Begonnen bij De Gist
Rogier van Damme, eigenaar van borrelcafé De Gist in Delft, was er als een van de eersten bij om Orderli te gaan gebruiken. “De implementatie van Orderli resulteerde meteen in een kwalitatief betere en snellere service binnen ons horeca concept, met als gevolg een aanzienlijke toename van het aantal bestellingen” aldus Van Damme. De studenten waren al een tijdje bezig met Orderli toen de coronacrisis uitbrak. Door de omstandigheden hebben ze hun concept flink moeten omgooien. “Ons complete bedrijf kwam tot stilstand toen de horeca haar deuren moest sluiten. Toen De Gist had besloten afhalen en bezorgen aan te bieden hebben wij in één week ons systeem omgezet naar een afhaal- en bezorg webshop voor ze.” vertelt Van den Oord.

Gratis
De eerste 2 maanden bieden we onze diensten gratis aan, vertelt Van den Oord. “Daarmee hopen we de ondernemer tegemoet te komen in deze moeilijke tijden. Hoewel we er zelf nog niet van kunnen leven willen we nu eerst de horeca ondernemers helpen deze crisis te overleven. Daarna kijken we graag samen met ze hoe Orderli ook na de crisis hun personeel kan blijven ondersteunen, zodat onze start-up hopelijk ook voort kan blijven bestaan.”


Meer berichten