Foto:

Rustig kunst kijken op gepaste afstand

Eindelijk weer lekker op je gemak kunst kijken, in het echt. Daar hebben veel mensen naar uitgekeken en het kan weer vanaf tweede pinksterdag, 1 juni. Dan gaan om 13.00 uur de deuren van expositieruimte 38CC in de Halsteeg weer open voor het publiek.

DELFT - Te zien is de tentoonstelling On Sight met werk van de (inter)nationale kunstenaars Caroline Van den Eynden (BE), Inez de Brauw (NL) en Sebastian Diaz Morales (AR). Deze tentoonstelling die draait om kijken en bekeken worden, moest een week na de opening gesloten worden vanwege de coronamaatregelen. Het was een teleurstelling dat maar zo weinig mensen de prachtige tentoonstelling hadden gezien. Want virtueel kunstkijken op een website is toch wel iets anders dan in het echt. Gelukkig kon de tentoonstelling verlengd worden tot 28 juni en hoopt 38CC komende tijd nog veel bezoekers te mogen verwelkomen.
Dat moet natuurlijk wel op gepaste afstand van anderhalve meter en er is een grens aan het maximaal aantal bezoekers tegelijkertijd. Gelukkig is de museale ruimte van 38CC zo ruim dat dat een bezoek niet zal belemmeren.

De Vlaamse Caroline Van den Eynden is in Nederland wellicht de minst bekende van de drie. Zij maakt zeer verfijnde sculpturen die sterk doen denken aan maquettes. Ondanks de architectonische vormentaal gaat haar werk niet per se over concrete gebouwen. Eerder over herinneringen. Tegelijkertijd verbeeldt haar werk andere denkbare werelden en mogelijkheden. Al Van den Eyndens werk is uitgevoerd met een groot gevoel voor precisie in materiaal en uitvoering. Voor 38CC zal zij speciaal een nieuwe installatie maken gerelateerd aan de expositieruimte. Daarnaast gaat zij enkele bestaande kleinere sculpturen tonen.
Inez De Brauw was resident aan de Rijksakademie in Amsterdam (2017/2018) en een van de genomineerden voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst in 2018. Net als Van den Eynden baseert ook zij haar beeldtaal op architectuur. Binnenhuisarchitectuur wel te verstaan. Zij schildert doorgaans vrijwel monochrome interieurs zonder mensen. Op het eerste gezicht lijken haar monumentale doeken de interieurs zelf weer te geven. Pas in tweede instantie wordt duidelijk dat de voorstellingen geënt zijn op afbeeldingen van interieurs zoals je die aantreft in lifestyle magazines en reclames van woonwarenhuizen.
Het videowerk Insight van Sebastian Diaz Morales tot slot zet de waarneming op scherp. Deze Argentijnse kunstenaar studeerde aan het begin van het millennium eveneens aan de Amsterdamse Rijksakademie. Rode draad in zijn de wereldwijd getoonde video’s is het onderscheid tussen werkelijkheid en fictie. Met tactieken ontleend aan de massamedia ondergraaft hij de werkelijkheid. Zo staan wij bij Insight als toeschouwer oog in oog met het tableau vivant van een cameraploeg. Althans dat denk je. Totdat het beeld plotsklaps uit elkaar spat. Dan is ineens een stuk minder duidelijk wie kijkt en wie bekeken wordt, wat realiteit is, en wat fictie. Dat maakt dat je opnieuw en met andere ogen naar de ruimtes van Van den Eynden en de Brauw gaat kijken.

Meer informatie: www.38CC.nl 

Meer berichten