Heleen (links) en Emke (rechts) op het terras van Brouwhuis Delft.
Heleen (links) en Emke (rechts) op het terras van Brouwhuis Delft. (Foto: )

Ondernemers leren elkaar kennen op een Delfts terras door #Helpdehoreca

De ondernemersbijeenkomst Bruisend Delft Verbindt kon dit voorjaar niet doorgaan wegens de coronacrisis. Stichting Delft Verbindt verzon een andere manier om ondernemers met elkaar in contact te brengen én de horeca een steuntje in de rug te geven: een cadeaubon om op een Delfts terras koffie te drinken met een Delftse ondernemer naar keuze.

Delft Verbindt is een partnerschap tussen Werkse!, Ruitenburg adviseurs en accountants, VNO-NCW Delft, MKB Delft, KHN Delft, SCMD, Ondernemersfonds Delft en Rabobank. Doel van Delft Verbindt is ondernemers verbinden, onder meer door een laagdrempelig platform en jaarlijks twee ondernemersevents. Dit voorjaar stond het event Bruisend Delft Verbindt gepland, maar deze kon wegens de coronacrisis niet doorgaan.

De actie #Helpdehoreca kwam daarvoor in de plaats. De actie bestond uit een cadeaubon ter waarde van €15 voor een drankje op een Delfts terras. Voorwaarde was wel dat de ontvanger een andere ondernemer uitnodigde voor het terrasbezoek. Ondernemers die zich hadden aangemeld voor Bruisend Delft Verbindt kregen de bon toegestuurd. Alle andere Delftse ondernemers konden zich melden via mail of social media. De actie is inmiddels geëindigd.

Heleen van Bierhuis de Klomp was een van de vele ondernemers die de cadeaubon verzilverden, nadat ze de oproep van Delft Verbindt op Twitter voorbij zag komen. Ze besloot iemand uit te nodigen van buiten de horeca. Dat werd Emke van Stuivenga Lederwaren. Heleen: “We volgen elkaar op social media, en ik ken haar omdat we allebei een hond hebben. Maar het leek me leuk elkaar beter te leren kennen.”

Heleen en Emke spraken af op het terras van het Delfts Brouwhuis en spraken honderduit over de gevolgen van de coronacrisis voor Delftse ondernemers. Zo moest de horeca op slot; retailers mochten zelf weten of ze open bleven. De Klomp bleef dus weken achtereen dicht. Heleen: “Ik vind het knap hoe Stuivenga Lederwaren de coronacrisis heeft aangegrepen de website beet te pakken en meer te doen aan digitale verkopen.” Emke: “Corona heeft alles veranderd. Zo verkopen we nauwelijks koffers. Maar er worden wel meer leren werktassen verkocht.”

Door deel te nemen aan de actie steunen de beide ondernemers dus een horeca-ondernemer. Inmiddels heeft Heleen een tas gekocht bij Stuivenga Lederwaren, Emke kocht een knuffel voor de hond van Heleen en stapt zeker een keer binnen bij Bierhuis de Klomp voor een drankje. Heleen: “Ik vond het heel leuk om eens met een ondernemer uit een andere branche te praten over ondernemen en over de gevolgen van de coronacrisis.”

Meer berichten