Foto:

Delft krijgt elektrische deelscooters

Vanaf vandaag staan er in Delft 100 elektrische deelscooters van GO Sharing. Vanaf augustus komen daar nog scooters van het bedrijf Felyx bij. 

Beide aanbieders zijn al actief in Den Haag en Rotterdam. Zij hebben plannen om in omliggende gemeenten uit te breiden. Hiermee kunnen gebruikers de scooter steeds meer gebruiken op regionale verbindingen. Dit geldt niet alleen voor Delftenaren, maar ook voor gebruikers die naar Delft toe komen.

De corona-crisis heeft ervoor gezorgd dat de capaciteit van het openbaar vervoer is afgenomen. Daarnaast reist niet iedereen meer even graag met het openbaar vervoer. Onze behoefte om te reizen neemt wel toe. In de corona-crisis ziet de gemeente Delft potentie in de elektrische deelscooter voor het reizen in de regio. Ook op de lange termijn past de elektrische deelscooter in de gemeentelijke ambities. De elektrische deelscooter biedt bijvoorbeeld extra mogelijkheden om je te verplaatsen en is een duurzaam vervoermiddel.

Samen met de aanbieders zet de gemeente zich in om het gebruik te stimuleren en overlast te voorkomen. Delft heeft hierover structureel overleg met de aanbieders. Dat gaat over de kwaliteit van de dienstverlening, de impact op en het gebruik van de openbare ruimte. Om de impact op de openbare ruimte te beperken heeft de gemeente met de aanbieders afspraken gemaakt over het aantal scooters in de stad en het aanbieden van scooters in bijvoorbeeld de binnenstad. De ruimte in de binnenstad, zeker op drukke momenten, is beperkt. Felyx en GO Sharing bieden daarom in een groot deel van de binnenstad geen deelscooters aan. 

De gemeente werkt op dit moment aan een vergunningstelsel voor deelfietsen en deelscooters. De ervaringen met de deelscooters in Delft worden hierbij betrokken. De gemeente verwacht dat medio 2021 het vergunningstelsel wordt ingesteld. 

Uiteraard kan het voorkomen dat een scooter hinderlijk staat geparkeerd of dat mensen vragen hebben over de deelscooters. Meldingen en vragen over deelscooters kunnen rechtstreeks ingediend worden bij GO Sharing en Felyx. Zij reageren binnen 12 uur op een melding. 

De klantenservice van GO Sharing is 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch bereikbaar via +318 59 022 901 of per e-mail Info@go-sharing.nl en de social media kanalen.Felyx is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar via haar klantenservice. Deze is te bereiken via telefoon (0852080470), e-mail (klantenservice@felyx.nl) en social media (Twitter: @ridefelyx, Facebook, Instagram).

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden