Heleen VIsser van kookwinkel Het Pauwtje sluit haar deuren. Een omzetverlies van zestig procent, onzekerheid over de toekomst en een weinig meedenkende verhuurder maken doorgaan niet mogelijk.
Heleen VIsser van kookwinkel Het Pauwtje sluit haar deuren. Een omzetverlies van zestig procent, onzekerheid over de toekomst en een weinig meedenkende verhuurder maken doorgaan niet mogelijk. (Foto: Marcel de Jong)

Fors meer winkels die deuren sluiten

  Nieuwsflits

Sinds het uitbreken van het coronavirus zijn vierenzestig van de gemiddeld 861 Delftse winkels gesloten, blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel. Een forse stijging ten opzichte van de eerste drie kwartalen van 2019. Toch zijn er ook positieve ontwikkelingen. Het aantal nieuwe winkels in Delft is in 2020 met 51% gestegen ten opzichte van vorig jaar.

Door Marcel de Jong

Delft - Zestig procent minder omzet. Heleen Visser van kookwinkel Het Pauwtje aan de Voldersgracht schetst in vier woorden de rampzalige effecten van de coronacrisis. Noodgedwongen moet ze de deuren van haar winkel sluiten. “De kosten waren niet meer op te brengen.” Het was voor haar een moeilijke beslissing: “Ik zit hier al vierendertig jaar. Het doet me pijn. Het is echt een rouwproces.”

Steun overheid onvoldoende

De steunmaatregelen van de overheid hebben haar in het begin nog goed kunnen helpen. “Maar nu telt het inkomen van mijn man mee. Het effect is dat ik nauwelijks nog wat krijg. Te weinig in ieder geval om de omzetdaling voldoende te compenseren.”

Ook Yvo Sonneveld, eigenaar van No13 aan de Oude Langedijk stopt met zijn zaak. Hij speelde al langer met de gedachte om zijn winkel te sluiten. “Steeds meer kreeg ik het gevoel dat ik mijn concept moest vernieuwen. Een omzetdaling van 40% sinds de corona-uitbraak gaf me het laatste zetje.” De steunmaatregelen van de overheid veranderen zijn beslissing niet. “Het gaat om uitstel van betalingen. Goed voor de liquiditeit op korte termijn. Maar straks moet ik dat geld gewoon terugbetalen. Dat gaat weer ten koste van mogelijke investeringen.”

“Weinig begrip verhuurders”

Wat opvalt is dat verschillende winkeliers te maken hebben met een een weinig soepele houding van de verhuurders van de winkelpanden. Heleen Visser: “Er viel niet te praten over een kortere opzegtermijn, van een half jaar bijvoorbeeld. Van meedenken was geen sprake. Een jaar huur en een jaar opzegtermijn. Daar moest ik het mee doen.” Ook Sonneveld pleit voor meer soepelheid van verhuurders. “Een omzetgerelateerde huur kan winkeliers helpen. Meer betalen als de omzet hoger is, en juist minder als het even wat minder gaat. Maar ja, dan zie je dat de banken moeilijk doen. Het zou goed zijn als winkeliers, vastgoedeigenaren en banken met elkaar om de tafel gaan zitten om elkaar beter te begrijpen en samen na te denken over hoe we de crisis goed door kunnen komen.”

Veel nieuwe online winkels

Recent onderzoek van de Kamer van Koophandel laat ook positieve ontwikkelingen zien. Sinds het uitbreken van de coronacrisis zijn er 159 nieuwe winkels geopend, 54 meer dan in de eerste drie kwartalen van 2019. Een woordvoerder van de Kamer van Koophandel zegt dat een deel van die nieuwe winkels online shops zijn. “We zien dat mensen meer online kopen. Ondernemers spelen daar goed op in.”

Positief over toekomst

Verder blijkt uit het onderzoek dat veel ondernemers toch positief zijn over de toekomst, ondanks sterk teruglopende omzetten en onzekerheid. “Ze richten zich op het realiseren van nieuwe of meer klanten. Dat blijkt uit de belangrijkste plannen die ondernemers hebben. Die bestaan uit het verbeteren van (online) zichtbaarheid van het bedrijf, marketingacties om klanten te werven en aanpassingen van het product.” Volgens Arjan Steendam, eigenaar van Steendam Mode is deze houding belangrijk: “Je moet voortdurend op zoek gaan naar kansen, meer klantenbinding of nieuwe klanten en een onderscheidend product aanbieden. Als ondernemer moet je je altijd aanpassen aan de omstandigheden, hoe moeilijk die ook zijn.”

Huiskamer van de randstad

De entourage van Delft biedt daarbij steun, aldus Steendam. “De binnenstad is uniek. De grachten, de herenhuizen, het water. Die blijven. Dat maakt ons aantrekkelijk.” Sonneveld beaamt dit: “We zijn de huiskamer van de randstad. Klein, knus, gezellig. Daar komen de mensen op af.” Het is voor hem wel belangrijk dat er meer samenwerking komt tussen horeca, cultuur en winkeliers. “We leven nog te veel naast elkaar. We moeten elkaar juist versterken. Neem een muziekfestival: het beperkt zich vaak tot een band in een café. Maar waarom koppel je dat niet aan een fototentoonstelling in een winkel en een modeshow in een kledingzaak? Een steviger citymanagement en meer aandacht van de gemeente voor winkeliers kan daarbij helpen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden