<p>Yos Lotens (links) op bezoek bij de Japanse ambassadeur. Foto: Graatje Weber</p>

Yos Lotens (links) op bezoek bij de Japanse ambassadeur. Foto: Graatje Weber

(Foto: )

Budo sporten belonen goed gedrag

  Nieuwsflits

Sporter van de Week

Door Dave Grondel

Sportplezier, motoriek en zelfverdediging staan bij budo-sporten altijd centraal. En dat je daarbij banden, slippen, titels en prijzen kan behalen, dat weet iedereen inmiddels wel. Maar dat die sporten, zoals judo, karate, jiu-jitsu, aikido en taekwondo, ooit met een andere bedoeling zijn ontwikkeld, dat weten maar weinigen. Delftenaar Yos Lotens brengt daar verandering in.

Delft - Het was de grondleggers van budo-sporten vooral te doen om de pedagogisch vormende waarden van hun bewegingskunst, om mensen te vormen tot een aanwinst van de maatschappij. Maar die rol raakte al vrij snel en steeds meer op de achtergrond. Gewenst gedrag werd slechts een welkome ‘bijvangst’ in de race naar vooral sporttechnische- en wedstrijdprestaties. Judopedagoog Yos Lotens ontwikkelde daarom het unieke project “Waarde(n)vol budo; gids voor budo-kids”. Collega judoleraar en opleider Arno Zahradnik was één van zijn sparringpartners bij de ontwikkeling hiervan en is de eerste budoleraar in Zuid-Holland die met dit budo-project aan de slag is gegaan in zijn judoschool. “Nu normen en waarden steeds vaker onder een vergrootglas liggen, worden budo-sporten met dit nieuwe project (als voortrekker) gestimuleerd om de ‘budo-waarden’, de kernwaarden uit de overlevering van onder andere Japanse samoerai, gerichter naar de voorgrond te halen, te trainen, toe te passen en te belonen”, zegt de Delftenaar.

Waarden van de samoerai

In ‘Waarde(n)vol budo’ (de verzamelnaam voor alle Japanse verdedigingssporten) behandelt Lotens de acht belangrijke waarden van de samoerai, de Japanse ridders: Jin (verdraagzaamheid), Makoto (eerlijkheid), Chu (trouw), Rei (respect en vriendschap), Gi (betrouwbaarheid), Yu (moed), Jisei (zelfbeheersing) en Meiyo (eer). “Wij zijn geen samoerai, maar hebben wel de waarden tot ons genomen. De grondleggers van alle budo-sporten hebben nooit als uitgangspunt gehad om kampioenen te maken, maar wel betere mensen die een aanwinst zijn voor de maatschappij.’’ Het begint volgens Zahradnik al bij het groeten. “Ik leg kinderen uit dat je elkaar daarmee belooft vriendelijk en voorzichtig te behandelen. Dan krijgt het inhoud. Je moet elkaar kunnen vertrouwen. Als ik tegen twee leerlingen zeg dat ze op een schaal van 1 tot 10 kracht 5 moeten gebruiken en iemand gaat er als een dolle in, dan raak je dat respect en vertrouwen meteen kwijt.” Terwijl prijzen, titels en hogere banden in budo beoogde prestaties blijven, worden budoka nog meer uitgedaagd om te groeien in ‘budo-gedrag’. Bij voldoende groei daarin kan een unieke budo-badge op de band worden verdiend. “Budo-gedrag is het gewenste respectvolle gedrag dat de budo-leraar van zijn leerling-budoka wil zien. Hiermee wordt de budo-leraar niet minder begeleider naar sporttechnische- en wedstrijdprestaties, maar steeds meer een opvoeder op de mat. Positief benaderen en coachen. Daar ligt de nadruk”, aldus Zahradnik.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden