Arjan Steendam laat zijn  winkel zien.
Arjan Steendam laat zijn winkel zien. (Foto: Andrea Gillesse)

Steendam herenmode coronaproof

  Nieuwsflits

Door: Gitta Fleuren

Ondernemer zijn in corona tijd, Hoe gaat dat? Deze week sprak de Delftse Post met Arjan Steendam, eigenaar van de gelijknamige herenmodewinkel op de Wijnhaven.

Delft - Hij is al de derde generatie Steendam in de winkel. Heel wat heren in Delft zijn hier geadviseerd en netjes aangekleed. Arjan:" De eerste twee weken van de lockdown waren wij alleen geopend op afspraak. Alles in de stad was stil. We hebben deze tijd benut door de winkel coronaproof te maken. De counter met de kassa is bijvoorbeeld breder gemaakt, de gangpaden ruimer.

Gevarenzone
Het bedrijf is gelukkig niet in de gevarenzone geraakt. Dat heeft volgens Arjan te maken met een goede uitgangspositie van het bedrijf: " Wat lastig in onze branche is, is dat kleding ruim een half jaar van tevoren wordt ingekocht. Alles voor het najaar en de winter hebben wij net voor de corona uitbraak ingekocht. Op deze liquiditeitspiek (liquiditeit is het vermogen om aan betalingsverplichtingen te kunnen voldoen) zijn wij ons nu aan het voorbereiden en dat lukt goed. Helaas gaat het niet alle bedrijven goed af en zie ik veel problemen om mij heen".

Vertrouwen
Arjan wist het als kleuter al: 'ik ga in de winkel'. Het is hem met de paplepel ingegoten. Hij beschrijft zichzelf als een actieve ondernemer met hart voor de stad. Hij maakt zich sterk voor ondernemersbelangen, zowel bij het ondernemersfonds als bij het BOB ( bestuurlijk overleg binnenstad). Ondanks de crisis ziet hij de toekomst met vertrouwen tegemoet. "Wellicht komt er een schifting. We hebben teveel winkels in Nederland. De taart is in teveel kleine stukjes verdeeld. Maar Delft is weerbaar en aantrekkelijk. Er zijn veel kleine ondernemingen. Zij kunnen meer klappen hebben in vergelijking met de grote ketens. Hoge bomen vangen meer wind. Kleinere ondernemingen hebben meer hart voor de zaak en ze kunnen het een poosje met wat minder af".

Duurzaam
Steendam zet in op duurzaamheid. Al een tijdje." We verkopen kleding van gerenommeerde merken die van duurzame materialen worden gemaakt, bijvoorbeeld biologisch en verantwoord geteeld katoen. Steeds meer mensen beseffen: liever een goede spijkerbroek of overhemd die lang meegaat dan iets wat je voor een habbekrats bij een goedkope keten koopt, wat na een paar keer wassen uit model is".

Tips
Op de vraag of hij tips heeft voor andere ondernemers antwoordt Arjan: "blijf in contact met je leverancier en met je klanten. Veel bedrijven hebben de marketing op nul gezet. Nu de versoepeling intreedt zeg ik: pak je marketing weer op. Adverteer. En creëer vet op je botten voor als er een tweede golf komt".

Of er een vierde generatie Steendam in de winkel komt weet Arjan nog niet." Mijn zoon zei laatst: Ik doe het er later wel bij".

Geschiedenis
Het is niet de eerste crisis voor Steendam. Willem Steendam begon in 1938 in Rotterdam. Na het bombardement in de tweede wereldoorlog vestigde hij zich op de Delftse Wijnhaven. Zoon Pim, doorstond de oliecrisis in de jaren '70 en voor kleinzoon Arjan is er nu Corona.

BOB
BOB is de belangenbehartiger van alle ondernemers in binnenstad Delft. BOB maakt zich hard voor een sterk ondernemersklimaat voor ondernemers in de detailhandel en horeca. BOB zorgt voor: samenwerking tussen ondernemers, sfeerverlichting in de binnenstad, samenwerking met andere belanghebbenden in de binnenstad, acties voor ondernemers.

Meer berichten