Foto: Jorrit Lousberg Vattenfall Solar Team verbreekt wereldduurrecord: 924km in 12 uur
Foto: Jorrit Lousberg Vattenfall Solar Team verbreekt wereldduurrecord: 924km in 12 uur (Foto: Jorrit Lousberg)

Solar Team rijdt weer een gouden race

  Nieuwsflits

Voor de coureurs was het een ware slijtageslag

Dave Grondel

Het Delftse Vattenfall Solar Team heeft zaterdag in Lelystad hun eigen wereldrecord verbroken. Met hun zonneauto legden de coureurs van de Delftse TU in twaalf uur tijd maar liefst 924 kilometer af. De gouden race volgde na een jaar vol tegenspoed.

Delft- Het oude wereldrecord staat op 882 kilometer en is ook op naam van het Vattenfall Solar Team dat onder de technische universiteit van Delft valt. Dat record werd zaterdag na drie jaar op een testcircuit in Lelystad om 18.35 verbroken. Om klokslag 19.00 uur, precies twaalf uur na de start en 328 rondes verder, staat de teller op 924 kilometer.

Twee dagen na het ongekende succes voelt Michel Versteegh (22) zich nog altijd moe maar is de euforie zeker nog niet uit zijn lichaam verdreven. “Ik ben zo ontzettend trots op ons tien koppige team. We hebben met z’n allen keihard gewerkt om dit succes te bewerkstellen”, zegt hij lachend. De succesvolle race veegde in een klap het zuur van een jaar vol tegenslagen richting de vergetelheid. “Vorig jaar lag de wagen NunaX ruim op kop en had de finish in zicht, maar vatte plotseling vlam. De coureur wist op tijd te ontkomen. Van de raceauto overleefde alleen het nummerbord de vuurzee. Door de coronacrisis werd de bouw van een nieuwe auto ernstig bemoeilijkt en als klap op de vuurpijl werd de geplande internationale krachtmeting tijdens de American Solar Challenge deze zomer afgelast. De sterke mentale weerbaarheid van het team maakte dat we toch zijn blijven knokken en bleven we er in geloven. Tja, met dit als resultaat. Dat is toch fantastisch.”

Het wereldrecord is niet alleen sportief van grote waarde maar toont ook aan dat het mogelijk is een auto te bouwen die puur op zonnekracht binnen twaalf uur van Delft naar Zuid Frankrijk kan rijden. “Een van de teamleden wilde de auto al direct meenemen om er mee op vakantie te gaan. Dat gaat natuurlijk niet gebeuren want we zijn super zuinig op de De Nuna Phoenix.”

Het voertuig heeft op het oog wel iets weg van een catamaran. Voor de drie coureurs, Mees van Vliet, Sylke van der Kleij en Marloes Nanninga, was het zaterdag een ware slijtageslag. In de cabine liep de temperatuur op tot boven de 50 graden. Het wegdek in de bochten leek volgens het team wel op trekdrop. In een volgauto wordt angstvallig de accustand bijgehouden. Op basis van de zon-inname en de weersverwachting wordt de snelheid aangepast. Van een feestje was zaterdagavond geen sprake. "Daarvoor waren we echt veel te moe. Een jaar lang leef je met een team hiernaartoe. Je geeft er alles voor op. Je werkt 60 uur in de week, dus het is nu vooral uitrusten."

De komende maanden is de blik weer richt op de studie. De volgende uitdaging met De Nuna Phoenix staat gepland in februari. “Dan is er weer een race in Zuid Afrika. Hopelijk kunnen we daar naar toe”, besluit Versteegh.

Dave Grondel
Meer berichten